måndag 12 september 2005

jag har blivit stickkontrollerad!

Jag har Sveriges sämsta lokalsinne. Det har Suss fått erfara idag.

Vi åkte till  Överby i Trollhättan. Jag körde. Fel.

Nädå, ibland körde jag rätt. När det var rakt fram. Fast jag frågade lite osäkert i varje rondell om det var rätt håll. Det var det i allafall på ditvägen.

När vi ändå höll på, åkte vi till Torp också. Men då var det inte bara mitt fel att vi körde fel. Det stod att man skulle svänga av till Uddevalla på en skylt, och då sa Suss att det är nästa avfart, så jag fortsatte. När vi hamnade i Vänersborg insåg vi att vi skulle nog ha svängt av. Dumma Susanne. Jag som litade på henne som min klippa i mörkret, eller vad man nu säjer...

Jag gjorde en snygg U-sväng vid ett lämpligt tillfälle.

En bil undrade nog varför jag liksom kör på tvären i korsen, men koll på allt hade jag. Den bilen var långt bort. Jag tror att Suss var lite misstänksam mot svängen ändå...

Nu var det bara köra MOT UDDEVALLA.

 

Vägarna var fulla med en massa vägarbeten på. Det gillar jag inte alls. Jag tycker det är smått förvirrande att åka på typ väggrenen, eller köra i filer med pilar åt andra hållet än vad man kör. För att inte tala om alla pinnar och stolpar och bröte överallt...

 

Vi kom till Torp till slut i alla fall. Där finns en av mina favorit butiker, nämligen Panduro! Jag köpte lite småplock för en mindre summa, och frågade kassörskan om jag kunde ta det på mer än summan (för er som inte fattade det skulle jag betala med kortet). Det gick bra och jag sa "ta det på 300". Hon får kortet och jag knappar in min kod ****.

Då står det i kassörskans display att hon ska ringa  till nåt ställe för att kontrollera! Ojdå, tänkte jag, vad hände nu?

"Har du snott kortet?" undrade syrran.

"NÄÄ!" sa jag något nervöst, man undrar ju vad i allsindar det är som händer.

"Då har nog Richy spärrat kortet då" sa Suss. "Han visste ju att du skulle hit".

Kassörskan knappar in en massa kortnummer, blir kopplad runt hit och dit i olika menyer, blir kopplad till personlig kundtjänst som visar sej vara en huvudmeny som är mycket opersonlig. Tillslut fick hon prata med en livs levande person, och rabblade upp en massa siffror.

Jag blev godkänd!! PUHH!! Det var svettigt ett tag!

Fick skriva under kvittot, och kunde sen lämna affären.

Kollade lite efter poliser med otäcka batonger eller liknande, men jag var helt klart rentvådd!

Så nu har man en erfarenhet mer i livet: jag har blivit STICKKONTROLLERAD!!

 

Nu skulle vi hem. Jag borde ha lärt mej att den vägen som känns rätt är fel. För så är det jämt.

Samma jäkla vägarbeten hem då.

Suss började babbla om en bil som körde före oss, så jag missade helt att vi skulle svänga. När vi kört förbi sa Suss: Där skulle du svängt...!

Tack för det.

Vi kom hem safe and sound i alla fall. Det var ju tur.

 

Undrar vem som kör till Uddevalla på lördag? Jag kan inte garantera att vi hamnar rätt...!

6 kommentarer:

Udden sa...

Jag bara ler, när jag läser din och Suss bloggar.Kram Jenny

Udden sa...

Tackar och bockar, hihiJenny

Susanne sa...

Du får köra... NÅN GÅNG borde du ju lära dej!!! :)Och skylla på mej på det där sättet.. Hrmpf... Jag kan ju inte hålla koll på ALLT ju!!!

Linda sa...

Du låter som min kompis..Hon kör inte mer än en mil från hemmet - ska man någon annanstans får ngn annan köra... :oKramiz Linda

Susanne sa...

o föresten... Den där u-svängen du gjorde.. det va när du inte visste vilken sida av vägarbetet du skulle köra!!! *asg*I vänersborg vände du på en parkering (och höll samtidigt på att köra på en stillastående långtradare...)Så det så!! :P

Tina sa...

Jag vill bara dementera att jag inte alls höll på att köra på långtradaren! Svängradien var bara lite större på denna bilen än alla andra bilar vi haft! Därför kom jag nära... men jag höll ju inte alls på att köra på den. I värsta fall hade jag väl fått backa lite!