tisdag 13 september 2005

Du fattar ju ingenting!

Jag har köpt en bok, eller rättare sagt en handbok. En handbok i hur man som mamma tar hand om sin tonårsdotter.

Jag har blivit ett med fenomenet tonårsmorsa! Hur gör jag nu då, undrar jag!?!

I en av bokklubbarna jag är med i hittade jag en bok som hette "Du fattar ju ingenting!" Den verkade bra. Tänkte att jag kunde få ett och annat tips om hur man bemöter vissa helt oresonliga krav, kroppsfixering och konstig klädstil. Det sistnämnda kanske inte är så viktigt, men det ryms mycket i en tonårshjärna, som man glömt/förträngt/aldrig förstått/aldrig ens funderat på själv som tonåring.

Jag vill bli en bra mamma för Angelica, men det är svårt att veta hur man ska göra. Hur svarar man tex på när hon gör nåt, eller vill göra nåt och man blir arg eller nekar henne att göra det, och hon svarar:

 

Du ska inte säja nåt,
för du gjorde säkert likadant när du var liten!

 

Ska man erkänna, eller blåneka???

 

Förut ringde bibliotekarien. Angelica hade beställt en bok, som hade kommit nu. Det var DET av Stephen King.

Bibliotekarien förklarade lite generat att "hon frågade efter den själv".

Jag sa att "ja hon verkar bli som sin mamma!" Hon har läst flera av mina Stephen King och Dean Koontz böcker, så hon vet vad hon ger sej in på!

Fast man undrar ju, läste inte jag Kitty-böcker när jag gick i sexan??

 

1 kommentar:

Susanne sa...

Angelica brås ju på dej, det e väl bara det att hon e lite kaxigare än vad du kanske va... Säger högt vad hon tänker redan som liten skit!! ;)Och du läser väl fortfarande Kitty.böcker!! Erkänn!!! ;)