söndag 13 november 2005

Mannagryn eller couscous?

  Idag har det varit Fars Dag firning lite här och var. Ja min svärfar bor ju 155 mil härifrån, så han fick bara ett kort han. Fast han blev glad för det med!

Min pappa fick ett foto på Angelica som togs nu i 6'e klass. Nu kan han ju räkna ut vad han får i Fars Dags present nästa år, då Christoffer går i 6'an...

Vi käkade middag där, hela familjen. Jag och min familj, Suss med sambo och sen var det inga mer. Min andra syrra bor ju i Norge, så hon dök aldrig upp.

 

Till middag fick vi nån slags köttfärslimpa, den var kokt i nåt som jag glömt, och tunnskivad. Potatis, portersås, bönor, morötter, gele och så något annat mystiskt. Vi misstänkte att det var inlagda nypon, och vi fick rätt. Alla smakade, men konstigt nog var det ingen som tog om, förutom Suss sambo. Det smakade lite mysko, sött och skarpt liksom. Det var inte äckligt, men jag tyckte inte det var supergott heller...  

 

Efterrätten kom, och nu fick vi problem, för vi fattade inte vad det var. Det såg väldigt snitsigt ut, små halva tennisbollar i saftsås. Saftsåsen fattade vi direkt, men nu var det bollarna.

De var vita, lite gryniga. Jag och Suss tittade ingående på dem, men kunde inte klura ut vad det var.

Vi tog varsin och smakade.


Couscous, föreslog Suss. Det kan man ju inte ha till efterätt, tyckte jag.

Mannagryn, sa jag. Med citronsmak. De andra tittade på mej, som om jag vore en idiot.


Mitt nästa förslag var sagogryn, men det slog jag ur hågen för grynen var mindre.

 

Hepp, sa jag till slut. Jag tror på mannagryn i alla fall.

Och jag vann. Det var nån form av mannagrynspudding formade i en kaffekopp. Himla gott var det i alla fall.

 

Vid kaffet konstaterade Angelica att Suss var en hippiebebis, eftersom hon var född på 70-talet... Tur att hon inte tänkte på att jag som är född 72 liksom VÄXTE UPP under hippietiden!

 

Sen var det dags för Richys Fars Dags present. En biokväll med familyn fick han. Jag hade bokat biljetter till Pistvakt klockan 18:30 för oss fyra.

 

Ni vet den där granen jag är arg på, för den är i vägen?De har ju alltid en gran i mitt lilla samhälle varje jul, och vi har sagt att de får mer än gärna ta våran! Nu ringde han som har hand om det, och frågade om det stämde. Det gjorde det, sa jag, så nu ska en snubbe komma hit och titta på den, se om den duger! Vore himla skönt att bli av med den. Vill inte de ha den, så blir den brasved innan vintern!  

1 kommentar:

Susanne sa...

Jag ska nog påminna Angelica om när du e född... ;) Granen ja... Men erkänn att du kommer att sakna att springa in i den när du hämtar tidningen!!! :P