tisdag 11 oktober 2005

Norrmän är bra konstiga...

HEEEEEJ!  

Jag är tillbaka till mitt kära Sverige! Och jag har inte blivit dum än... Fast i Norge är det så att de tycker att svenskar är korkade...

 

Det tog en himla tid att åka, fast fortast gick det på ditvägen. Vi åkte vid 14-tiden. Vi fick en beställning på förmiddagen att köpa med en limpa cigg (som är svindyrt i Norge) samt fempack Treo (som är olagligt...?)

 

Vi konstaterade att de glömt köpa rakor i Norge, för hela vägnätet är uppbyggt av KURVOR!! Kan väl bero på alla fjordar och berg förstås... Ett antal broar, och en hiskeligt massa tunnlar!

Vägarna är inget vidare, trots alla vägtullar. Vi betalade 195:- enkel resa, i vägtull, men det är nog inte lätt att bygga väg i Norge, antingen RUNT ett berg eller GENOM ett berg eller UNDER en fjord eller ÖVER en fjord...

Ditresan gav inte så mycket mer än yrsel, det var ju precis svart ute. Kändes lite motigt för mej som älskar naturen att åka genom Telemark mitt i natten...

 

Vi kom fram vid halv ett på natten. Då hade vi kört nästan 80 mil. Jag var jättetrött sista biten, men man kom ju inte i säng förrän vid halv tre i alla fall, de andra tog ju nåra bärs, och vi satt och snackade.

 

Dan efter var vi på stan en sväng, och kikade lite nere i hamnen.

På kvällen var det party, ett något störra partaj än vad alla väntat sej, för en tjej tog med sej några fler som ingen annan än hon kände...

Musiken som spelades var helt normal partymusik...tills nån hittade en CD med svensk dansbandsmusik! Så där satt man och lyssnade på norrmännen när de sjöng med i varenda jäkla dansbandslåt på svenska! Det mest otroliga var att de kunde ju varenda låt! Det var ju i och för sej bara en skiva, typ dansbands greatest hits eller nåt...! Vi svenskar bara garvade åt dem!

Men det var trevligt, trots att jag var nykter...OK då! Tog faktiskt tre öl... Långsamt och eftertänksamt drack jag, fast mest för att vara social och inte en torr svenska... Blev några liter isvatten också, under kvällen... 

 

Efter en SEEEEN frukost på söndagen for vi ut en sväng. Upp på ett berg skulle vi, 500 meter högt. Jag tog som min vana trogen med en vattenflaska och kameran, men efter en fjärdedel av vandringen var jag helt slut!

Jag andades som en blåsbälg, och hjärtat slog dubbelt.    

Jag har aldrig varit med om nåt liknande!

Jag misstänker att det var antibiotikan som tog ut sin rätt, för SÅ dålig kondis har jag inte! Jag fick stanna och vila några gånger, men det var väl värt mödan när vi kom upp, för vilken utsikt! Trots att skorna och jeansen var blöta och leriga...

Ner gick det lättare... Fast jag tänker inte gå ut och gå mer denna veckan i alla fall!

 

Sen var vi bjudna till några av Micke och Meretes kompisar på middag, och det skulle bli lamm... Jisses tänkte jag. Jag har ätit lamm två gånger och det var skitäckligt! Smakade mest ull tyckte jag.

Alla säjer att om man tillagar det rätt är det jättegott, men jag var MYCKET tveksam... 

 

Men tro't eller ej, det var jättegott! Jag tog två portioner! Smakade inte alls ulligt, mört och fint var det!

 

På kvällen satt vi och spelade kort. Två partier och jag måste ju bara tala om att första omgången kom jag näst sist med 1 poäng mer än Richy, andra vann jag med hästlängder...

 

Måndag var det hemresa, och nu äntligen fick jag se vyerna och fjordarna! Det var jättevackert! Tyvärr var ju vägarna smala och krokiga, så att stanna titt som tätt var omöjligt. De blev trots allt några kort, tills min kamera la av då...

Det gick inte fokusera. det var ju dumt tyckte jag. Det är inte så kul med suddiga kort...

  

Hemresan tog längre tid, för nu hade vi inga hemmagjorda baguetter med oss, utan fick stanna längre pauser för att äta, och det var mer trafik, så vi var hemma halv elva, och då hade vi åkt i 13 timmar.

 

De är lite konstiga i Norge. Till exempel får man varsin smörkniv. Det var ju besvärligt, för det glömde man ju hela tiden, och lät den ligga kvar i smörpaketet. Till och med Micke glömde ibland! Och han har ju ändå bott i Norge en längre tid nu! Fast han blev väl lite mer svensk nu när vi var där, och kom in i gamla vanor igen...

Kaffet är inte vacumförpackat, och det smakar inget. Fast det var koffein i iallafall för jag fick inte huvudvärk.

Osten smakar ännu mindre, och det finns inget grovt bröd... Det finns typ två sorters bröd och det är långfranska och barkis...

Fast jäkligt god choklad har de!! Det var en stjärna i kanten för Norge det!

  

5 kommentarer:

Susanne sa...

Okej då.. Jag godkänner din ursäkt varför du inte vill gå ut o gå denna vecka... (fast lite mesig tycker jag allt att du e.. )Varsinn smörkniv??? Varför, kan man ju undra.. Det blir ju bara mer disk!!! Eller e de rädda för baciller??Ses!!

Susanne sa...

Jasså du bara garvar när dansband kommer på?? Du försökte väl bara dölja att du egentligen kunde alla texter.. ;)

ulf sa...

du har varit o hälsat på sälmördarna? tänker osökt på moltas gamla hit...."norge är ett ruttet land"är nog fint där, o svensk dansbandsmusik skall väl säljas ngnstans...tror tjejerna var tysta för de var nog inte så fackligt gamla i gården o tampas med gamla klubbordföranden o andra uvar som sover med avtalet under kudden är inte så skojigt...synd, för deras åsikt hade varit intressant...istället för en massa mäns.....

Linda sa...

Välkommen hem får jag väl säga!Låter som en trevlig och/men intensiv resa.. :)Vi kanske får se några kort här så småningom?!Kramiz

Udden sa...

Jo, visst kan jag slänga ihop en äpplepaj!!!! Jag kan väl truga i mig din blåbärspaj-bit oxå.... känner tvånget..... måste.... okej då....Mediaspeleriet.. håller på att få hjälp av Anders Garden of passion, en mycket snäll och hjälpsam kille... Synd bara att jag inte hinner med, har en hektisk vecka... Men det kommer...Isvattten... ja det tror du att vi går på??????Låter för övrigt riktigt mysigt att bila lite i Norge! Jo, lite avis får jag medge att jag är!Jenny