fredag 26 november 2010

Extreme matkällare makeover...

Angelicas rum är egentligen en gammal groventré.
I rummet finns en matkällare, som det hette då. Ett litet rum på 1,5 * 1,5 meter med hyllor.
Idag drog vi igång projekt walk-in-closet så gått det går på den lilla ytan.

Malkällaren är som sagt inte så stor och på två av väggarna är det hyllor. När det byggdes (1961) var det poppis med färg. Gärna gräsliga såna (av nutida mått mätt). I hela källaren är dörrarna gröna...
I Angelicas rum har hon en dörr till garaget, en dörr till matkällaren, en ful garderob med två dörrar samt ytterdörr. Allt i samma gröna färg.

I morses kom min pappa. Han tog tag i garderoben, jag matkällaren.
Garderoben står på ena väggen. Smarthuvudet som kaklade hela golvet för några år sen gjorde det RUNT garderoben.
Eftersom garderoben nu ska väck fick vi ju problem. Det löste sej när jag hittade nästan 30 kakelplattor på vinden...
Jag tog tag i matkällaren. Med stämjärn... nä....knogjärn. Det heter det inte heller.... Skit samma. Kommer på det sen.
Jag rev ut hyllorna. Det är betong på väggarna, och smarthuvudet som inredde matkällaren (runt 1961) SPIKADE fast sakerna i väggen. Som tur var, var det ju som en bokhylla, så det var bara spikar i balkarna som gick uppifrån och ner. Eller tvärtom.

Jaja. I alla fall slet jag med stäm... nä. Kommer inte fortfarande inte ihåg vad det heter. Sån där som alla bovar har i tecknade serier, när dom ska göra inbrott. Det är järn-nånting i alla fall. Help me.... Someone?
Och hammare. Jag får ta loss bräda för bräda.

Pappa knackar betong och sånt.

När jag rivit ut hyllorna blir det att tvätta väggar. Jag har en vägg kvar att tvätta, men nu är vi hungriga så vi tycker det är dags att äta.
Jag slänger in potatisgratängen i ugnen och när den är nästan klar åker formen med kassler, kantareller och ost in.
Nu var det gott med mat.

Vi är klara samtidigt med förarbetet, så jag blandar primer för det behöver vi både till golvet under den f.d garderoben och puckade spikhål och sprickor i matkällaren. Hur fan kan man spika i betong? Fattar det fortfarande inte.
Detta tog hela dagen, så nu får primern torka in tills imorn. Då ska det spacklas och målas.


Så här såg det ut innan. Hur fult som helst. Kolla in den gröna färgen... Till och med på golvet i matkällaren..

4 kommentarer:

Anna sa...

Kofot...?

Jag följer med spänning fortsättningen!

513andersson sa...

Kofot tänkte jag också på, men det var nåt med 'järn', ju..
Kan bräckjärn vara nåt, tro? Heter det så, eller är det dialektalt?

Tina Högman sa...

Fick ett svar på FB också... Det var nog kofot jag tänkte på, men antagligen hade jag bräckjärn i huvudet på nåt sätt...

513andersson sa...

Bräckjärn i huvudet är icke att rekomendera. Det kan göra ont...

;)