lördag 23 juli 2011

Äppelbuske...?

Huset vi köpte i höstas är byggt 1961 av en trädgårdsmästare. Trädgårdsmästarens son tog över huset för några år sen, och renoverade upp det innan han sålde det 2008. Två år senare är huset till försäljning igen, och vi köper det.
Att en trädgårdsmästare byggt denna trädgården är helt klart, men efter att han gav upp trädgården till sonen och sen nya husägare har nog trädgården liksom förfallit.
Vi flyttade hit sista september och visste inte riktigt vad som fanns i trädgården.
Vi har bara låtit det mesta vara, för att se vad som kommer.
Jag avskyr vanskötta trädgårdar, men har inget stort intresse av att själv klippa buskar och ansa blommor. Därför vill jag få bort mycket av buskarna.
På vår altan har vi stenplattor som säkert var jättesnyggt för 20 år sen. Nu bygger myrorna bon och ogräs kommer upp mellan plattorna.
Nästa år har vi planer på att bygga en träaltan så då ryker väl mycket av buskaget vid altanen som finns där nu.

Buskaget vid altanen har en massa Funkia, som är ganska fina.Sen finns det en Rosenbuske, en... annan buske, samt... en annan buske till. Den sistnämnda växer intill rosenbusken och i våras blommade den med röda vackra blommor.
Den är klippt ganska knasigt, precis som om man bara klippt bort grenar som stuckit ut, varit i vägen eller nåt. Jag hade planer på att behålla den för de fina blommornas skull.

Idag satt jag på altanen i min solstol, fast solen var väl det sisådär med, men jag har ju SEMESTER och det var varmt, och får se att det växer nåt i busken.
Vaffasen... äpplen?? Men det kan ju inte vara ett äppelträd heller? Äppelbuske har jag aldrig hört talas om. Jag tittar närmare men blir inte klokare.

 Vad är detta för nåt? Funderar på om det är nån grönsak, för äpple är det INTE.

4 kommentarer:

513andersson sa...

Ett tips är ju att anställa en trädgårdsmästare. En tjugoettårig vältränad sak med bar överkropp och tvättbräda..? ;)

Eller bara asfaltera skiten och göra parkeringsplatser? ;)

/Tips från coachen

Tina Högman sa...

Jag har funderat på det första alternativet, men jag tror inte dom är så billiga.

Parkeringsplats kan vi ju inte ha på baksidan, för då måste ju folk köra runt hela huset... Fast det klart, intäkterna kanske betalar trädgårdsmästaren...?

Får fundera på detta.

Anna sa...

Jag hade behållit en massa buskar om jag vore er. Det är mysigt med lite lummighet (det saknar jag här uppe), men det är ju inte jag som ska bo där ;)
Den där "äppelbusken" var verkligen mystisk... Det ser faktiskt ut som äpplen, men är det den som har taggar på grenarna? Har du smakat på frukterna?

Anonym sa...

nio år försent, men det är rosenkvitten. Går att göra marmelad på.