torsdag 6 oktober 2005

Jodå, visst minns jag...!

Skriver här en kommentar till en kommentar... angående förra bloggen!

Jag tror att det är så här att eftersom jag enligt den där boken gör rätt i min uppfostran...JA OK DÅ...för det mesta...!! Får väl erkänna att jag ibland bryter ihop och blir vansinnig på helt urbota korkade åsikter och kommentarer som man kan få höra från sin tonåring! Saker som hon säjer och gör ibland, som saknar både sans och logik...

 

Ibland när man säjer nåt och hon svarar OCH???

Vad är det för ett svar?? Och?? Jag fick minsann lära mej i skolan att "och" kan man inte sätta först i en mening, och definitivt inte sist, eftersom man då ska fortsätta med något.

Angelica och hennes likasinnade säjer "och" som en mening i sej, HELT ologiskt.

Ibland gör hon PRECIS tvärtemot vad man er henne om, eller helt enkelt bara tjafsa emot eller komma med helt osannolika motargument. Jag kan bli hysterisk och gapa och skrika som man INTE ska göra, men det liksom bara brister, för vad man än säjer eller gör blir fel.

 

I alla fall tror jag att just det att "jag var ju säkert likadan" gör att jag (för det mesta) gör rätt. Jag fick Angelica det året jag skulle fylla 21, och var således inte lastgammal. Det kanske gör att jag minns min egen tonårstid och hur jag själv ville bli bemött. Jag minns faktiskt att jag vissa dar var sprudlande glad och nästa av nån orsak jag inte visste själv bara var så deppig och allt var kämpigt.

 

Fast vad säjer man när man nekar henne att göra nåt, eller talar om att nåt hon gjort kanske inte var det smartaste draget, och hon replikerar

 

Du ska inte säja nåt, för du gjorde säkert likadant när du var yngre!

5 kommentarer:

Munin sa...

Jaadu, då säger man ...och? :) Det är inte lätt att vara förälder faktiskt. Dessutom känns det som att man blir "gammal" snabbare idagens samhälle...hänger inte riktigt med i svängarna vad det gäller ungdomar. Vare sig språk, seder eller bruk! Men man gör sitt bästa iallafall och det räcker långt.Jo, med broccolin kan du du göra följande:Gör små portioner, du vet såna små alumiumformar och frys in dom. Lätt att ha på jobbet eller om du äter själv nångång :) Bra Va?! Kram/ Munin

Ulrika sa...

Finns motsvarande bok riktad mot tonårssöner? Skulle nog vara användbart. *ler*Ha en toppen helg i Norge!Kram Ulrika

J sa...

Usch ja! jag fruktar när den tiden kommer...Min äldsta är snart 6 år och jag fick henne också tidigt. (Jag var 20) Så jag hoppas att det kanske ska underlätta lite. men man är ju livrädd för att hon ska bete sig som man gjorde själv...!!!

Linda sa...

Hakar på Ulrikas fråga; finns det någon liknande bok ang. tonårssöner?! Äldsta sonen har varit i "pre-tonåren" ett atg nu så snart är det väl dags... :S Han är rätt tidig med en massa jag trodde skulle komma först om ett tag.Det är bara att hoppas att man gör något rätt i alla fall!Kramiz

Udden sa...

Är för trött för att läsa idag.. kommer tillbaka imorgon.. Men en hälsning orkar jag med!//Jenny