lördag 26 augusti 2006

Ibland gör man nytta...

När jag kom hem från jobbet förut satt jag och slappade lite allmänt. Richy kom in och sa att
-Du det small ute vid korsen nyss. Det ligger en motorcykel på vägen.
-Jaså...?
-Jaa...
-Vaddå?? Ska jag gå dit tycker du?
-Tja... du har ju lite utbildning...

Jag gick ut mot vägen, ca 30 meter. Där står en bil. En MC ligger där. En annan bil står en bit bort.
Lite nyfikenhet. Lite omvårdnadsinstinkt.
Två personer, en kvinna och en man sitter vid en yngre person som ligger på vägen.
Jag frågar hur han mår.
Mannen och kvinnan titta på varann och säjer
-Hon kanske har vårdutbildning...
Jag säjer förklarande att jag är undersköterska (inte för att det är så mycket att hänga i granen...).
Mannen säjer till killen på marken
-Hon är undersköterska!
Mannen och kvinnan ser faktiskt lättade ut.

Kvinnan håller killens ben en bit upp och säjer att han inte vill att hon ska lägga ner det.
Jag känner över benet. Han har jeans på sej men jag känner ingen öppen fraktur, dvs nån benbit som sticker ut...
Det är blod på vägen. Det är blod på hans vänstra arm, men det är i benet han har ont. Han har en reva på jeansen längs hela benet. Det är blod på benet.
Jag frågar om de ringt ambulans. Det har de.

Jag frågar om han har ont på andra ställen, huvudet, andra benet... Det har han inte.
Kan han precisera var i benet han har ont?? Nä.

Jag ringer hans pappa. Pratar en stund. Förklarar det jag vet, killen är ok, garanterat ett brutet ben.
Killen är bekymrad om mc'n.
Han undrar varför han inte känner benet. Jag ber honom röra foten. Det gör han. Jag säjer att smärtan bedövar benet, men eftersom han kan röra benet är det ingen fara.
Han är fortfarande bekymrad om MC'n. Jag säjer att jag kan ställa den i mitt garage. Han blir glad.
Jag ringer Richy som kommer. I samma veva kommer en ambulans.
Sen kommer en ambulans till. Sen en brand bil. Och en polisbil. Värsta pådraget.
Ambulanskillarna klipper upp byxbenet, blodet som samlats rinner ut. Killen får panik när han ser att det rinner blod.
Jag drar åt jeansen som tryckförband medans ambulans personalen ordnar med absband och bandaget.
Jag känner mej lite överflödig med fyra amulansfolk så när jag inte gör nån nytta genom att hålla benet eller tryckförbandet går jag åt sidan.

Polisen vill ha MC'n. Bärgaren kommer...
Slutligen har allt lugnat sej. Jag går hem.

Vid 19-tiden ringer pappan. Han ska hämta MC'n. Tydligen har killen sagt att den finns hos mej, men inte fattat att polisen tog den, men pappan kom hit och jag pratade med honom.
Han sa att killen var ok, det var ena benet och armen, vilket jag redan räknat ut.
Pappan var medtagen men tackade för det jag gjort. Inte var det mycket, men att man bara kunnat finnas där, och vara en trygghet för någon känns skönt.
Att jag fick 20 frågor när jag sa att jag var undersköterska, att de litade på mej. Inget kunde jag göra förutom att prata, men det räckte tydligen.

Vi hittade aldrig nån nummerplåt, det var en del konstigheter med cykeln... Troligen var det därför killen ville bli av med den, vi trodde han var rädd att nån skulle sno den, han fattade nog att polisen garanterat skulle komma, men inte att de garanterat skulle fråga vart cykeln var...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra att du kunde vara till någon nytta o göra de stackars människorna lite minre rädda.

Du gjorde ju en god gärning helt enkelt o du tyckte att det inte var något. Det är så hjältar kommer till *S* Skämt o sido men lite konstigt låter det med MC.....

Kramar Ulrica

Anonym sa...

Så det är här du håller till? Funkar bloggen bättre? Jag är lite feg av mig så jag kommer antagligen ta några månader på mig innan jag också kommer över. *ler*

Tycker att du gjorde en bra insats när du hjälpte killen med mc:n. Det är ju så att vi är en hel del människor som inte har någon form av sjukutbildning och vi står ju som idioter när det händer något. I det läget är en undersköterska detsamma som Gud, en som har möjlighet att ställa allt till rätta.

Kram på dig!

Ulrika

Anonym sa...

Det är väl som på sjukvården i allmänhet..
De som gör det mesta och ibland bästa jobbet är "bara" undersköterskor...
Så kära Tinavännen...det är visst nåt å hänga i julgranen...höögt upp..
Kram hjälteUSK:an ;-)
B.

Anonym sa...

Oh, vad otäckt! Jag har som tur är aldrig sett en större olycka, och hoppas att jag slipper oxå.

Tur för dem att du var i närheten!

Suss sa...

Okej.
Jag fattade varför ambulansen kom...
Jag fattade varför polisen kom..
Men brandbilen??? Vad skulle dom göra??? Hindra att bensin läkte ut i diket eller???

Ja, ibland behövs det bara att någon finns där och bryr sej!!

Tina Högman sa...

Det var ju en bilolycka, och flera fordon inblandade, då skickar de alltid flera ambulanser och även brandbil, ifall det har gått fram fel information, nån kan sitta fastklämd eller nåt, och de hällde faktiskt nåt över bensinen som runnit ut.

Trollmor sa...

Kommer du ihåg mopedolyckan son vi hjälpte till med...

Tina Högman sa...

Ja usch... Den glömmer jag aldrig. Den var mycket värre än det här..
Nu satt jag bara och höll upp benet på grabben. Den tjejen på moppen hade ju fått in foten i moppehjulet. Fast chocken kom ju efteråt.

Trollmor sa...

Ja, det händer fortfarande att jag tänker på det när jag ser, två på en moppe...