torsdag 24 augusti 2006

En förbannad blogg...

Vi har en kvinna på jobbet som är ett allmänt irritationsmoment. Hon är 60 år och har jobbat länge inom vården. Hon är även den mest oflexibla person som existerar.
Vi jobbar på att lösa det, men när hon aldrig lyssnar, eller om hon bara skiter i vad man kommer fram till, eller om hon glömmer eller inte fattar... jag vet inte vilket.
Vi kan diskutera fram en sak på ett möte, bestämma att vi ska göra på ett visst sätt. Alla gör så, utom HON. För HON gör precis som hon vill.
Jag fattar inte hur hon fungerar.

Idag kom jag till jobbet klockan 16. Jag ska jobba med HENNE i en timme.
En av våra boende har av nån anledning fått ont i ryggen. Hon har redan mycket smärtlindring innan. Klockan 8:00 har hon Alvedon, (2 st 500 mg) samt Dexofen (som är en starkare värktablett). Klockan 14:00 har hon samma dos. Klockan 20:00 har hon samma dos. Hon har även "vid behov". De tabletterna finns i medicinskåpet som vi kan ge när det behövs.

Nu är det så att vi får inte ge extra tabletter utan att få godkännande från sjuksköterskan, varken vi undersköterskor eller vårdbiträdena, som HON är.
Ofta brukar det ju vara så att vi ringer till ssk och säjer att "nu har den ont" eller "han är väldigt orolig", jag ger en extra... nånting som verkar lämpligt.
Ok, säjer ssk, då skriver jag in det i journalen.

Alvedon är ju som de flesta värktabletter, man ska inte ta dem oftare än var fjärde timme. Det är ju allmänt känt, även för folk utan medicinska kunskaper.
Damen i fråga hade fått sina mediciner klockan 14.
Nu ringde hon, och HON gick dit.
Jag frågade lite senare vad hon ville.
HON säjer att "hon ville ha värktabletter, hon hade ont".
Men det fick hon väl inte, frågar jag, eftersom klockan bara var 16:30.
Jo, jag gav henne två Alvedon, svarar HON.
Jag blir rätt ställd och säjer att det måste ju gå minst fyra timmar innan vi kan ge det!
HON fattar inget, nä det hade hon ingen aning om...
Nähä, men har du ringt sköterskan då?
Nä, måste man det??
Ja det ska vi ju alltid göra!
Nä, det visste man visst inte heller.

Sen fick jag ringa sköterskan, förklara läget. Sköterskan blev inte så glad, tyckte att det var väldigt korkat gjort utav HENNE.

Jag fattar inte, hur kan man missa att fatta såna saker?? Jag var så jäkla irriterad. Det är inte första gången jag får ordna upp saker hon trasslar till heller.
Dessutom är det inget passande vecka att reta upp mej.
Det kvinnliga fenomenet PMS.
Och kom nu inte och säj "har du mens eller" för då råkar man ut för ett utlägg av mej som heter duga!
Det är det sämsta man kan säja när en tjej är sur.
För det första har man väl all rätt i världen att vara sur ibland.
För det andra är man inte sur bara för man har mens. Det heter nämligen PMS, vilket betyder premenstruellt syndrom. PRE betyder före. Alltså har man besvären FÖRE hela eländesveckan.
För det tredje, hur fan tror ni att det känns med en plugg emellan benen, magen är svullen och känns som en ballong och det gör ont?? Hur jävla glada skulle ni vara tror ni??

Ja det var skönt att få skriva av sej. Jag var så förbannad. Nu känns det lite bättre!
Tack!

3 kommentarer:

Trollmor sa...

Har du lungnat dej nu? Så man vågar komentera utan att det fräser i ledningarna?

Nu blev jag så himla nyfiken, vet jag vem HON är? jag har ju jobbat där oxå, det låter som nån, men det kan man inte veta...e-post kanske?
Nyfiken i en strut...

Anonym sa...

Herre gud säger jag bara. Det låter inte alls bra att hon gör precis som HON vill o så kan det inte gå till. Ibland är det synd att man inte kan sparka sådana människor, man kan kalla det "Fara för omgivningen" eller något sådant *S*

Sedan kan jag instämma med dig att man ska inte ge sig på någon som har PMS o även PRE, de vet inte vad de har att göra med då *S*

Kramar Ulrica

Suss sa...

Ja ibland skulle man vilja vara en liten loppa som kutar runt i hjärnan på folk för att se om man kan lösa deras tankebanor!!

Det e skönt att slippa PMS... :)