tisdag 31 januari 2012

Sur katt...

Idag var det dags för den årliga vaccineringen för Tussen. Han brukar inte bry sej särskilt. Idag la han sej bara ner på bordet hos veterinären och låg still tills han fått sprutan. Värre var det innan vi kom dit. Han går ju in och ut som han vill eftersom vi har kattlucka. I morse klev jag upp vid sju och skulle stänga för luckan eftersom det hade varit lite jobbigt om katten varit ute när vi skulle åka.
Det finns en skiva man sätter för luckan på utsidan, men jag var inte så sugen på att öppna altandörren i morgonrock och 10 minus för att stänga luckan, så jag ställde en högtalare framför i stället.
Tussen blev störd på detta och när Angelica var uppe och åt frukost fick hon stänga dörrarna i vardagsrummet så han inte kom in, för han var ganska frenetisk i att försöka ta sej ut. Sen försökte han på andra sätt, han var uppe i vårt fönster i sovrummet som är lite öppet och försökte, sen kollade han fler fönster. Han snôrade runt Angelicas ben när hon sminkade sej. Koffe kom hem en sväng i morse, han kunde inte gå ut genom ytterdörren utan fick gå ner i Angelicas rum och smita ut genom hennes dörr.
När jag sen gick upp lite senare satte jag för skivan medans Morten höll Tussen. Jag tror Tussen höll på i en kvart innan han gav upp med att försöka ta sej ut.
Vi har funderat på om Tussen är stum eller nåt, för han jamar aldrig, men nu var det nog illa tyckte han nog, för Angelica sa att han jamat nere hos henne! Han "jamade", eller snarare pep några gånger när han insåg att han inte kom ut här uppe med.

Efter vi kommit hem från veterinären tog jag bort skivan, men Tussen sätter sej bara mitt på golvet och glor på mej. Han gick ett varv och kollade i fönstrena. Morten visade att luckan var öppen men Tussen ignorerar oss totalt. Efter nån halvtimme hör vi att det smäller till i luckan. Tussen har gått ut.

Inga kommentarer: