söndag 22 januari 2012

Jag hatar när jag inte fattar...

Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com/
För ett tag sen köpte vi ju som bekant en multifunktionsskrivare. Den är installerad och klar på den stationära datorn. Förut frågade Morten om det gick att installera även på laptopen, som egentligen är Nores.
-Jajamen sa jag. Skrivaren är trådlös så det är inga problem.
Jag satte igång den och jag sa till Morten att han skulle söka skrivaren från laptopen.
-Det går inte, den finns inte, sa han.
-Jodå, sa jag och gick in till honom för JAG kan ju inte ha fel..?
Nä. Den fanns ju inte...?
Men jag måste ju dela ut den från den andra datorn först, så klart! Det borde jag ju räknat ut innan.
-Sök igen, hojtar jag, nu borde det funka!
-Nä...
Men GUUUUUD vad dum jag är, vi måste ju ha drivrutinerna först!
Jag letar rätt på CD'n och Morten installerar dom.
-Det går inte, den hittar inte skrivaren i alla fall...
-Men vaff...?
Jag sitter vid skrivaren och gör EXAKT som jag gjorde när jag installerade den första gången.
-Ta in datorn hit, säjer jag. Det kan vara att den behöver vara närmare vid installationen.
-Jaha, säjer Morten och bär in den till kontoret. Det är bra med män som gör som man säjer.
Vi kör samma race igen. Och igen. Och igen...
-Vi skiter i det nu, säjer jag. Jag känner att jag är rätt irriterad och då brukar det inte bli bra. Jag kollar det sen.
Morten åker till jobbet, jag går och duschar och sen får jag ett mess från dotera som vill bli hämtad i Falköping så jag åker dit. Handlar och tankar på vägen.
Nu känner jag att jag har taggat ner, och drar igång med skrivaren igen.
Börjar om med installationen och får en fråga om det är en ny skrivarinstallation eller om det är ytterligare en dator.
JAHAAAA!! Nu fattar jag! Morten måste kryssat i att det är en ny installation! Det är det ju inte, vi ska ju bara lägga till en dator! Nu kommer det ju gå hur lätt som helst! Jag visste väl att jag inte kunde ha fel!
Eller inte...
Datorn hittar inte skrivaren i alla fall.
Jag sitter på min kontorsstol på hjul och rullar bort och fram mellan skrivbordena, som en sån där viktig person man ser i filmer ibland, när dom har mycket viktiga saker på gång samtidigt.
Jag vänder och vrider på allt, men laptopen hittar inte skrivaren i alla fall.
Jag fattar inget. Jag har ju inte gjort nåt fel, det vet jag! Jag känner irritationen komma krypande. Jag hatar när jag inte fattar varför det inte funkar!
Jag letar efter andra sökvägar i stället. När inte automatiken funkar får man väl ta saken i egna händer då. Jag letar rätt på skrivarens IP adress istället och jävlar i min låda, nu så! Datorn hittar skrivaren!
Nu kommer Morten bli glad för då kan han skriva ut sina viktiga dokument från Nores dator när jag bloggar och facebookar och är social på nätet!

Inga kommentarer: