fredag 18 november 2011

Jan Björklund, hur tänkte du nu...?

Om jag fattat det hela rätt angående den nya gymnasiereformen GY11, är det omöjligt att byta program om man kommit in på ett program. Man kan inte hoppa av och välja ett nytt, utan hoppar man av är det helt kört.
Men, förihelvete Jan Björklund, hur tänkte du nu?
Hur många 16-åringar vet vad dom vill bli? Ska man göra ett val i sin tonår och sen inte få chansen att ändra sej? När jag gick i 9'an stod jag mellan två val: Text-och dekoration eller Vårdlinjen, hälso-och sjukvård. Jag valde det sista. Min dotter valde också mellan två. Två av hennes kompisar har bytt program, en efter ett år, den andra efter två år.
Ibland vet man inte vad man ger sej in på för yrke, för hur ska man kunna veta det? Om man nu inser att detta inte var vad jag trodde, eller detta kommer inte passa mej, måste man väl få ändra sej?
Vad kommer hända med dom som valt "fel"?
Dom hoppar av och... ja sen då? Leva på föräldrarna tills man får försörjningsstöd? För jobb lär dom ju inte få. Dom får nån form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller vad det nu heter nuför tiden, men då syns det inte att dom är arbetslösa så det ser ju bra ut förstås.
Vad kommer inte det kosta. Att man drar ner i ena änden kommer ju bara öka kostnaderna i en annan.
Jag har alltid haft känslan att folkpartiet är ganska... tja, folkliga, men den där Björklund tror jag inte på längre.

1 kommentar:

Anna sa...

Jag kan bara säga att med en dotter som inte kunnat gå gymnasiet på vanligt sätt är det ett mirakel om hon tar sig igenom gymnasienivå... Allt är så kortsiktigt. Den här terminen funkar det att läsa som hon gör, på distans, men nästa går det kanske inte. Alla ska vara stöpta i samma mall vilket givetvis ingen är oavsett handikapp!