tisdag 20 mars 2007

Prat på byn...

När jag kom hem från jobbet framemot 21:30 igår sa Richy

-Det har hänt en grej här i byn ikväll.
-Jaså?
-En cykel har blivit stulen!
-Ja, fast det har varit mycket sånt här det sista!
-Ja, fast den här gången hittades cykeln på vår tomt...
-VA???

Så här hade det gått till:
Angelica och hennes pojkvän satt här hos oss, Richy spelade innebandy och jag jobbade.
Så plingade det på dörren och två av Angelicas kompisar kommer in.
Efter ett tag kommer det några tjejer och ringer på. De säjer att cykeln som står hos oss är nog deras.
Angelicas två nyanlända kompisar säjer att de hittat cykeln i skogen, Angelica har ingen aning om att det står en cykel som inte är vår utanför.
Tjejerna säjer att de vill ta tillbaka cykeln, men Angelicas kompisar säjer att de inte får ta den.
Cykeln har försvunnit från skolan, där de hade träning i gympasalen, fast Angelicas kompisar envisas med att de hittat den i skogen.

Detta övergår mitt förstånd, eftersom de vet att det inte är deras cykel, så är det väl lätt att räkna ut att det är cykelägarna som står på trappen.

I alla fall så insåg cykelägarna att det inte gick att diskutera detta med dom, så smarta som de var väntade de till en vuxen kom hem.
Efter ett tag kom de tillbaka, Angelica ropar på Richy, och cykelägarna talar om att det är deras cykel. Denna gången är nog mamman med också, om jag fattat det hela rätt.
Angelicas kompisar vägrar fortfarande lämna ifrån sej cykeln, trots att de andra visar att deras cykelnyckel passar.

Detta är om möjligt ännu mer obegripligt...

Först när cykelägarna nämner att då får de väl polisanmäla detta, säjer kompisarna att de kan ta cykeln.
Angelica säjer att hon och pojkvännen hade varit ute en sväng och sett att det stod en cykel i skogen, men om hon säjer så för att rädda kompisarna, eller om det verkligen var så vet jag inte.

När jag kom hem och fick höra detta tog jag ett snack med Angelica. Jag sa att det är ju inte så himla smart att vägra lämna tillbaka en cykel man vet inte är ens egen.
Angelica ville inte säja nåt, för hon ville inte "svika sina kompisar".
Jag svarade att det har ju inget att göra med att svika en kompis, det handlar ju om att vara ärlig, du vet ju att de gjorde fel!
Hon blev arg och vresig som bara tonåringar kan bli, sa att jag bara anklagade henne, hon hade inget med cykeln att göra!
Det vet jag att hon inte hade, eftersom Richy stod med under diskussionen, så han sa att det var ju helt klart hur det hade gått till.
Jag säjer att "dina kompisar snor en cykel och ställer den hos oss, vem fan tror du får skulden då?"

Det kan jag svara på idag. Hon är inte hemma nu, men när hon kommer hem sen kan jag berätta att jag har en elev på jobbet, det var hennes kompis som blev av med cykeln, och de hade tränat i gympasalen. Sen hade tränaren sagt att "Angelica Högman har cyklat omkring på en cykel som inte är hennes, hon hade tagit den för att nån snott hennes egen cykel".
Detta är ju inte alls sant, för hon hade inget med cykeln att göra, men nu går ryktena i denna lilla by att min dotter tog den för att nån tagit hennes... (som står på vår tomt och är alldeles ostulen...)

Min elev sa genast att hon skulle berätta detta för sin tränare, det var ju skönt, för man blir jävligt trött på rykten i ett litet samhälle som detta...!

8 kommentarer:

KaVatGoesBlonde sa...

Ooh låter jobbigt :) Lever själv in tonårsdjungeln och överraskningarnas värld.
Kajsa

Anonym sa...

Snårigt!
Kan inte var och ... bra ta sin cykel?

Tina Högman sa...

Kajsa: Ja man vet aldrig hur dagen slutar...

Snubben: Håller med, förresten så kvittar det väl om cykeln står i skogen eller inte, det är ju inte deras för det?!?

Prinsessmamman sa...

Men vad har folk för problem!?!!! Varför kan de inte köpa sina egna cyklar!??! Jä*a typer som snor och håller på... vi har ju blivit av med 2 och det är himla irriterande...

Anonym sa...

Hej vännen!
Oj, det där lät inte alls kul...
Men det är livsfarligt i små samhällen...det blir en snöboll av en liten flinga och innan man vet ordet av så har man en hel lavin på gång.
Hoppas att det reder upp sej...
Men visst blir man så trött på skvaller och antaganden.
Det heter ju: att lögnen har hunnit halvvägs runt jordklotet innan sanningen ens har fått på sej stövlarna...
Hoppas att du kan få en lugn och skön helg. och att du kan få njuta av vårvädret...Var rädd om dej min vän!
Kram fr Nanne

Anonym sa...

Jobbigt med rykten...alla tittar snett på alla sen..
Hoppas allt annat är bra iaf..
Hälsa till Suss oxå..hon har väl inte tid att blogga nu...;-)

Suss sa...

Hoppas rykterna försvinner.. Kan ju inte kul när det drabbar sin egen familj..

Anonym sa...

Hej Tina! Du kan väl höra med A om hon har hört något från sina kompisar om mina två cyklar och cykelkärran som blev stulna i samma veva. Jag är minst sagt nyfiken. Hittade alltihop idag inkastat i bushen framför folkets hus. Har tyvärr redan hunnit köpa en ny kärra.... Ha det gott! /Marcus H