måndag 12 december 2011

The story of the julstjärna...

Jag har en julstjärna i trä som brukar hänga i Christoffers fönster. När jag adventspyntade för några veckor sen hittade jag inte den. Jag letade överallt i förrådet men den fanns inte nånstans. Christoffer har varit hos sin pappa i snart tre veckor nu, för han har haft praktik så det var enklare att han var där då. Idag ville han vara hos mej så han åkte hem med mej när jag slutat jobbet.
Jag berättade att jag inte hittade hans julstjärna. Han flinade och förklarade att det berodde på att den låg i förvaringslådan i hans bäddsoffa.
Ja där hade jag inte letat. När vi kom hem gick jag genast upp på hans rum och tog fram den.
Av erfarenhet har jag lärt mej att det är bra att kolla glödlampan INNAN man sätter ihop den. Jag sätter i kontakten och... inget. Skruvar lite på lampan... fortfarande inget. Hepp, den va trasig då. Går ner och ska hämta en ny glödlampa varpå Christoffer hojtar när jag kommit halvvägs ner för trappen
-Den funkar nu!
Eeh... jaha...? Jag vänder och jojomen, den lyser.
-Jag skulle bara flytta på den och slängde iväg den en bit, förklarade han.
Jaha, det var visst lite hårdare tag som gällde här.
Jag fixar till den och den lyser så fint. Jag går ner och sätter mej vid datorn. En stund senare kommer Koffe ner och säjer
-Det verkar ha gått en propp eller nåt för det blev svart...
Vi går ner till proppskåpet och lyser med ficklampan, men vi står där och glor, men ingen propp är sönder vad vi kan se. Vi kollar exakt vilken det är, men den är hel.
Då får vi se att det är ju en av jordfelsbrytarna som löst ut. Vi flippar upp den och... varde ljus!
Vi hinner inte mer än komma upp från källaren när den slår av igen...
-Stjärnan, sa vi mun på varann.
Han drar ur kontakten och jag flippar upp jordfelsbrytaren igen.
Jag skruvar ur lampan och den är jättesvart... Jag sätter i en ny lampa, men innan jag hinner sätta i kontakten hojtar Koffe:
-Neej! Jag är mitt i ett spel! Du får vänta! Jag fick ju precis starta om datorn!

I skrivande stund vet jag fortfarande inte om det funkar...

Inga kommentarer: