fredag 12 januari 2007

Vart tog jag vägen?

Jag gör en magnetröntgen 2 gånger per år på grund av en desmoid tumör jag har i magen. Den kommer av en sjukdom jag har, Familjär Adenomatös Polypos.
Nu tyckte jag att det var ett tag sen jag gjorde den, så jag ringde till röntgen på KSS.
Jo de kunde se att jag gjorde en den 20 mars.
Jag undrade när min nästa skulle bli, för nu är det ju nästan ett år sen.
Jag fick svaret att det inte fanns nån remiss längre på mej, så jag hade ingen tid!

Vad fan nu då? Hur har jag kunnat falla ur så där? Har inte hört talas om att jag inte skulle fortsätta med undersökningarna. Min förra läkare har blivit nån försäkringsläkare, så jag har fått en ny, jag har inte haft så mycket kontakt med honom.
Jag ringde sjukhuset, men det måste ju gå via hans sekreterare, och de har ingen telefontid på fredagar... Jag måste vänta till måndag.

Nu kommer jag antagligen oroa mej hela helgen. Tror dom inte jag behöver röntgas längre? Jag har ju för sjutton en tumör i magen!! Den kom 1999, då den upptäcktes var den stor som en handboll, men med hjälp av mediciner har den krympt till 3 gånger 6 cm.
De sista 7 åren eller så har den stått still i storlek, men läkarna har inte trott att den ska vara sån livet ut, utan att den kommer börja växa igen.
För det måste ju vara nåt fel, de kan ju inte mena att jag inte behöver kolla tumören längre?

Nu känner man sej inte så stor och kaxig längre...

7 kommentarer:

Suss sa...

Ja det är väl sjiukvården i ett nötskal..
Man bara förvinner ibland..

Tänk när jag skulle in på rektoskopi..
Jag kom dit.
Läkaren kom dit:
-jag vet vad jag ska göra, men varför??? Din journal är borta!!

Ehh.. Jaha.. Smart!! Tur att jag kunde tala för mej..

Hoppas de hittar dej igen.. Låter ju konstigt att du bara förvinner!!

Anonym sa...

Tina de kommer säkerligen ge dig en ny tid te rtg. Men jag förstår dig visst blir man lite orolig å undrar.

Men tur ändå att du jobbar inom vården samt har talets gåva så du vet hur det går till...
Detta kommer lösa sig. De måste gjort ngt galet...

Ha nu en bra helg.


Kram Annica

Anonym sa...

Håller med Suss, sjukvården i ett nötskal...ibland. Hoppas det löser sig efter helgen. Stor kram från kusinen ;)
Läs mina klantigheter om du vill få dig ett gott skratt!

Prinsessmamman sa...

Går det inte att ta bort den?

greken sa...

tja jag är bara inne när jag skall sy...det händer i mellan åt. att dom helt slutar så där verkar ju vara ngt för patientombudsmannen om det finns ngt sånt? eller bli förbannad o skäll ner ngn?
tål eländet sprit? du kan ju dränka den i de?
skämt åsido, hoppas det fixar sig på bästa sätt annars får vi slå sjukvården med häpnad med ett sjysst bollträ...
(har snott de från socker conny, dagens litteratur tips)

Tina Högman sa...

Suss, Annica och Annie: Jag har fått en ny läkare, som jag ännu inte känner så väl, så han har väl inte så bra koll på mej kanske, men jag ska ringa imorn (månd) och prata med honom. Antagligen har det bara blivit en miss.

Greken: Han försökt med sprit... funkar inte.

Prinsessmamman: När tumören upptäcktes var det meningen att de skulle ta bort den, men det gick inte. Den var intrasslad i tarmarna liksom... Nu har den krympt med hjälp av mediciner, men jag kollas ju regelbundet. Eller ska kollas i alla fall...
Jag har gjort några operationer, så min mage är full av sammanväxningar och elände, vilket försvårar för operationer. Sen sitter tumören lite dumt till, bakom alla organen i magen, så de kan inte se den ordentligt, ska de ta bort den måste de lyfta ut alla organen för att komma åt den.
Om du vill kan du läsa en längre förklaring på http://web.telia.com/~u51021840
Klicka på "Min story", sen kapitlet "Frisk" Trodde jag..."

Anonym sa...

Hej Tina!
Visst blir man förbannad.
Under dom här sista 10 åren så behöver man nu både ha vassa armbågar och en pennvässare för att vässa armbågarna lite till, för att få den vård man enligt lag har rätt till.
Jag blir så trött på sjukvården idag - och jag är sjuksköterska.
Det skrämmer mej och jag undrar vart vi är på väg?! Men det är bara att sätta hårt mot hårt - även om man är så trött att man inte tror att man orkar längre.
Hjälper det inte att gå den vanliga vägen längre, kanske du ska säga till din nya läkare att han kanske ska kolla upp din mage -för sin egen skull...
Men jag önskar att det ordnar sej utan strul! Var rädd om dej! Jag håller tummarna och hejar! Kram fr Nanne