måndag 17 oktober 2011

Som ett brev på posten...

Vissa tumörer är beroende av det kvinnliga könshormonet östrogen för sin tillväxt. Bröstcancer, tex, och även den tumören jag har, desmoida tumörer. Medicinen Tamoxifen bromsar tillväxten hos tumörerna genom att bland annat försvåra att östrogen tas upp i tumörcellerna. Med andra ord blockerar den östrogenet i kroppen. Biverkningen blir att man typ hamnar i klimakteriet...

Jag har ätit Tamoxifen i 12 år nu och ganska snart efter att jag börjat med dom fick jag dom klassiska symtomen på klimakteriebesvär, med blodvallningar och sånt. Min mens försvann också under flera år. Istället fick jag cystor på äggstockarna som hade samband med detta sa dom på gyn.
De sista åren har allt varit nästan som vanligt, men nu verkar mensen ha upphört igen. Jag är ju inte ledsen för det, men jag tänkte att nu kommer väl dom där jäkla cystorna igen som ett brev på posten. Jag gjorde nyss en MR och det är då dom brukar upptäcka att dom finns där, för jag har inte ont av dom. När min läkare ringde och meddelade att röntgen inte visade några förändringar blev jag glad att dom inte hittat nån cysta.

Så idag när jag kom hem har jag fått ett brev från sjukhuset. Min läkare meddelar att han glömde säja att han skickat en remiss till gyn för jag har en cysta på vänster äggstock... Helvete, nu ska det börja igen då. Det brukar bli så här: man hittar en cysta på ena sidan, dom kollar med ultraljud och den visar sej vara ofarlig men jag får ett återbesök om 3 månader. Då har den cystan försvunnit, men jag har fått en ny på andra sidan som kollas upp och ett återbesök efter 3 månader och så håller det på...
Gynekologiska undersökningar är ju inte så himla kul, om man säjer så...

Inga kommentarer: