söndag 13 februari 2011

Hårstyling...

Att jobba med dementa är ett väldigt varierande yrke. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad som händer.
Idag stod min jobbarkompis med svabben och torkade golvet i köket. Ev av de dementa tanterna sitter vid bordet. Hon har sin favoritplats, hon sitter ofta där.
Det brukar bli lite smuligt och skräpigt runt hennes plats, så min jobbarkompis torkar golvet runt, tanten brukar lyfta glatt på fötterna när man städar där, men inte idag.
Idag hade hon en dålig dag, det mesta blev krångligt. Hon vägrade tex ta av sej nattlinnet, så det fick bli kvar under tröjan.
Och nu ville hon inte lyfta upp fötterna, så jobbarkompisen säjer
-Tina vill du lyfta fötterna på henne så jag kan torka där, det här ju så himla smutsigt...
-Visst säjer jag, går fram till tanten och lyfter upp fötterna på henne lite.
Då känner jag nåt kallt rinna över huvudet och ner i nacken och ansiktet.
Tanten tyckte tydligen inte om min insats utan bestämmer sej för att lugnt och sansat hälla ut glaset med pärondryck över mitt huvud...

Jag var glad att det inte var blåbärssoppa...

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Uppfinningsrik dam :=)

513andersson sa...

Får jag skratta? =)

Tina Högman sa...

Gunilla: Ja hon kan hitta på det mesta...
C.72: Garva på du, själv bröt jag ihop av skratt!

Anna sa...

Hoppsan då!

Hon kanske tyckte att du inkräktade på hennes revir ;)

Kram & hoppas att det var relativt lätt-bort-tvättat!