onsdag 14 juni 2006

En ganska ledsam blogg...

Varje gång jag kommer till jobbet slänger jag en blick mot flaggstången. Är det en vimpel där, eller är flaggan på halv stång?

En av våra boende är mycket sjuk. Särskilt när denna värmen kom. Det har tagit hårt på hennes krafter.

Jag satt och matade henne med lite yoghurt ikväll. Så säjer hon:

-Jag är alltid så rädd när du inte är här!

 

Det är ju så med personkemin. Ibland finns den inte alls, och med andra är den stark.

När hon blev så dålig, tänkte jag att "hoppas jag jobbar den dan hon går bort". Det är jättejobbigt när nån går bort, men känslan att få vara där är väldigt stark. Allt annat liksom försvinner, man finns där för den boende och för anhöriga. Man är ledsen, och man gråter med barnen och andra anhöriga som oftast är där.

Vi tar på den avlidne fina kläder, ibland väljer anhöriga vad ibland väljer vi, det får de bestämma. Ibland är vi bara personal där inne och gör iordning ibland vill anhöriga vara med.

Vi tvättar rent, byter lakan, tar på fina kläder, lägger på ett vitt lakan över, med armarna på bröstet och händerna ihop. Ett par blommor lägger vi i händerna. Vilka beror på årstiden. Även vintertid skrapar vi ihop en bukett. Ibland från en krukväxt ibland från nån annans bukett med snittblommor från en födelsedag eller nåt.

På sängbordet lägger vi en vit duk, ställer ett ljus och även en bibel och psalmbok.

Ofta är det så att även de som inte är troende vill läsa en vers.

Det är en speciell känsla. Man känner sej ärad att få vara där, samtidigt som man är sorgsen. Man pratar så lite som möjligt och pratar man är det med låg röst.

 

När hon sa att hon var rädd när jag inte var där kände jag en stolthet att jag är den som står henne närmast. Jag blev rörd och fick tårar i ögonen. Samtidigt blev jag ledsen och kände mej lite dum på nåt sätt.

Hon sa att hon vet ju att de andra kan jobbet lika bra som jag, och det kan de, men som sagt, den där personkemin är speciell.

5 kommentarer:

Christine sa...

Döden är en del av livet..
Även om det är ledsamt..
L

Susanne sa...

Ja visst e det jobbigt.. Men oftast en lättnad. Många har ju varit dåliga ett tag, så då är det ju nästan en befrielse när de får somna in...
 
Hoppas du får vara där den dagen din tant går bort.. Så hon kan somna in i trygga händer..
 
Kram!

Helena sa...

Jag hoppas du är där när hon går bort. Det är ju alltid skönt att få så goda ord. Då vet man ju i alla fall att man gör ett bra jobb.
 
Kram

Bee sa...

Skönt med såna som du Tina...du är en som bryr dig..
märks att du tycker om dina gamla...
Har ju mamma på ett boende...å det är inte kul alltid..
när hon ramlade ur sängen sa dom..." hon låg på golvet när vi hittade henne, hon hade nog försökt klättra ur.."
Dom förstörde hennes hörapparat för dom glömde ta ur den när hon badade....och oftast glömmer dom att starta den på morron...Var där igår med pojkarna...då fick hon inget kaffe för vi satt ute på balkongen...så Tobbe fick hämta till henne...är lite för slappt där....skulle behöva ett par Tina-personer...
Det är ju vård och omsorg..inte förvaring...
Kramar dig..BeeKay

Unknown sa...

Känner igen mig Tina jag har vart ute för detta flera ggr.
 
Jag hoppas verkligen att du får vara där...både för hennes å din egen skull.
 
Visst kan det var ganska så jobbigt men på ngt sätt är det så fint & fridfullt att man härdar ut.
 
Kommer ihåg en tjej som jobbat i flera år innan mig som började gapflabba när en av de våra gått bort.... jag fick med bestämd ton & ganska tyst säga att fixar du inte detta så ska du gå ut...hon blev knäpptyst men hon blev så chockad så därav att hon skratta.
 
Man kan ju aldrig veta hur man reagerar förrens man står där å det kan vara olika från gång till gång.
 
Har vart med om olika incidenter men trots allt bevarat mitt lugn. Jag tror du e en av dem precis som Suss.
För har vart med henne oxå fast personen ej i fråga hade gått bort precis då en 10 min efter att vi gick därifrån.
Men var de anhöriga som ville ha det så å då får man acceptera det.
 
Men då kan man verkligen känna att man gjort allt som de velat .
Å det e ju det vi är till för!!! Visst e vi ett underbart gäng vi uskor!!! Vi borde få applåder varje dag!!!
 
 
Ha det bra Tina!!!
 
 
Kram Annica