onsdag 29 mars 2006

Folksjukdom??

Läste på Zitech's blogg om tjafs med arbetsförmedlingen.

Jag kan konstatera att det i det närmaste är en folksjukdom, eftersom alla som varit i kontakt med AF har haft lite tjafs.

Så även jag. Många sådana.

 

Ett exempel är ju när jag jobbade som timanställd. Alltså blev inringd när det behövdes vikarier.

Kommunen har ett system att när man jobbat 3 år av 5 (alltså 1095 dagar inom 5 år) är kommunen tvungen att ge dej en fast tjänst på 75%. Man brukar kallas 3-5'a.

Så fick jag då krav från AF att söka jobb i andra kommuner häromkring under sommaren, så det blev en himla massa underskötersketjänster som semestervik.

Jag sa att jag har semestervik på ett ställe, de kan ge mej heltid en period, och den andra perioden har jag 75%.

Jag stämplar upp till 100%, och då ansåg de att jag skulle söka jobb på heltid i andra kommuner också.

 

Jag sa då att om jag ska jobba i en annan kommun tappar jag ju en massa dagar till att bli 3-5'a.

Fick då till svar att det spelar ingen roll, du kan inte satsa på att bli 3-5'a, du ska ju ha ett fast jobb.

Ja men det är ju en fast tjänst, sa jag.

Ja men den är ju bara på 75%. Du säjer ju att du vill jobba heltid!

Men är det inte bättre att ha en fast tjänst på 75% än att vara timanställd eller? Jag kan ju söka heltid under tiden jag jobbar.

 

Nu började de få slut på vettiga argument, det hade de väl inte förut heller, men nu började de bara svammla om samma saker från början.

Jag insåg att detta var ju ingen idé att diskutera.

Jag sa att jag tänker inte stämpla över sommaren, så då kan jag göra vad jag vill, och behöver inte söka de tjänsterna.

 

Så blev jag då 3-5'a för ett och ett halvt år sedan.

Nu har jag fått en tjänst på 80%, så jag stämplar upp till heltid.

För ett par månader sedan utspelade sej följande på AF:

AF: Snart har du stämplat såpass länge att du måste söka jobb i hela landet!

Jag: I hela landet?

AF: Jaa.

Jag: Men det kan jag ju inte. Jag kan ju inte flytta!

AF: Uppenbarligen är det så att du inte får något heltidsjobb här, och nu måste du söka i hela landet för att öka chanserna. Du måste vara beredd att flytta.

Jag: Ja men vaddå?? Hur hade ni tänkt att jag skulle lösa det med min familj då? Min man har ett heltidsjobb, vi har två barn som går i skolan.

Om vi säjer att jag får ett jobb i Umeå. Jag är undersköterska, så det här med att veckopendla funkar ju inte. Jag kan ju inte vara hemma vartannat veckoslut.

Ska jag lägga in om skilsmässa? Ska jag ta barnen och flytta? Eller ska barnen bo kvar hos sin pappa? Eller ska min man säja upp sej från sitt jobb och flytta med?

Det vore ju praktiskt för er, då slipper ni ju en som stämplar 20%. Istället får de i Umeå en som stämplar 100% och en med jobb. (nu är jag rätt irriterad)

AF: Ja jag kan inte svara på det, det är AMS regler, det får du ta med dem! (hon är jättesnäsig)

 

För ett tag sen var jag på AF igen, och fick då veta att jag nu måste söka jobb i hela landet. Jag hade inte samma person denna gången , så jag ställde samma fråga, hur detta skulle kunna funka.

AF: Ja, det är ett helt korkat system! Vi har påpekat det, och de har planer på att ändra det, men det händer inget!

 

WOW!! ÄNTLIGEN!! En vettig person på arbetsförmedlingen!

Det fattar väl jag med, att de har sina regler, och de måste följa dem, men att bli avsnäst så där, och bara skylla på andra, det retar mej.

4 kommentarer:

Anita sa...

Phu... får ont i magen av bara tanken på att den där typen av möten säkert väntar efter tiden hemma med mitt lilla Skrutt. Chansen att få en fast lärar-tjänst är inte stor...ordet "vikarie" låter mera troligt.... Oj vad jag hoppas att jag får träffa "rätt" man/kvinna... på Af.
 
Håller tummarna för att någon med hjärna ser över alla *mindre bra* regler och system... och att det fixar sig ...så att du slipper träffa fel!!
 
/Skruttens mamma

Susanne sa...

Tack o lov har jag sluppit sånt som har med AF att göra...
Och jag hoppas jag slipper det i fortsättningen med!!

Christine sa...

Stå på dig och kör samma hårda stil.
Du har ju skinn på näsan.
De på AF (inte alla kanske) är idioter.
Lennart

Bee sa...

Bra sagt Tina...vi slår ihop våra gemensamma krafter ..folket mot AF...eller kanske AMS...eller båda när vi ändå är igång...
Kram till dig../ B.