söndag 26 februari 2006

Hur man kommer med på HD-fester

Och DÄR kom jag tillbaks!!

Jag försvann visst lite... Har haft fullt upp i veckan så jag har inte hunnit blogga nåt.

Jag har precis börjat inte bara en utbildning, utan två! Ja det är inget avancerat, bara två internutbildningar inom jobbet.

På onsdagar i fem veckor klockan 8-16 går jag en psykiatriutbildning. Det har egentligen inget med jobbet att göra, fast vi har en psykiskt sjuk person boende hos oss, fast det var inte bara för den personens skull, utan min egen. Psykiatri var det jag tyckte bäst om när jag läste till undersköterska. Jag är skötare också, dvs jag har utbildning att jobba inom psykvården, men min utbildning var klar 1990, så jag kände att det skulle inte skada att friska upp minnet lite! Och det är jätteintressant! Nu är man ju så motiverad att läsa också, så jag fick fram min gamla psykiatribok och satt och läste den häromdan, om psykoser, neuroser och borderline...!

Nu blev jag mycket sugen på att byta jobb till nåt inom psyk, men jag får väl inte tummen ur i den frågan kan jag tänka mej...

 

Min andra utbildning är i handledning, så den var mest för jobbets skull...! Den är på torsdagar 8-16 i fem veckor.

 

Häromdan hade de hittat ett lik precis vid det huset där jag går psyk-utbildningen. Det låter lite hemskt, men det skulle varit intressant om man varit där då. Jag älskar kriminalteknik, så att se nåt sånt "in action" hade varit spännande. Fast det var inget brott verkade det som. De tror att snubben fallit så olyckligt att han slått ihjäl sej. Illa tragiskt.

 

I fredags fyllde min svärmor år, så efter jobbet for vi till henne. Passade på att kolla hockeyn där. När vi kom hem var jag jättetrött, jag är ju inte van att sitta still i två dar!

 

Lördagen då, då var det endurotävling i Mariestad. Sista tävlingen i cupen. Richy hade lite otur, kom på 13'de plats, för han lyckades trassla in motorcykeln i en meter pinne, så där stod han en minut och trasslade ut sej. Tappade fem placeringar på det.

Som tur var förlorade han ingen plats i totalställningen, han slutade på en 6'e plats (av 77).

 

På kvällen var det party! Middag på Stadt, prisutdelning och lite sånt!

Vid tio-tiden gick jag iväg, skulle ringa barnen. Det finns två våningar, och jag går upp i trappen, det verkade vara tystast där. När jag precis pratat färdigt med Christoffer kommer några grabbar och fånar sej lite, puss puss sa de till mej, och syftade då på mitt samtal. Jag sa inte så, men tydligen tyckte de att jag skulle det.

Ja men jag pratar med min son sa jag!

Du, sa en av killarna, hör du till HD-gänget på andra våningen? Hur gör man för att komma med där?

Inte vet jag, sa jag. Jag hör till enduro och cross gänget här nere!

  

Precis när vi skulle hämta ut våra jackor fick jag höra att de spelade Living next door to Alice brevid. Vi fick för oss att vi skulle dansa lite, så vi knallade in och nu bytte de till nån låt med Eagles, men det gick ju bra det med. Medans vi lallade runt lite smågosigt med varann insåg vi att alla andra som dansade var HD-folk, så vi lyckades visst dansa rätt in i HD-festen!

Vi kände oss lite malplacerade, så vi smög ut lite diskret...

 

Och idag har vi SHOPPAT! Till och med Richy! Det var rea på Sportlagret, och Angelica behövde nya gympadojjor.  

Jag kan ju säja att vi kom hem med lite mer... Angelica fick sina gympadojjor, samt en PUMA-Tshirt och en luvtröja.

Richy hittade termobyxor, som jag behövde, dessutom Everest, mitt favoritmärke! 349:-! Kanon!

Men sen kom det bästa, jag fick syn på ett gäng Everestjackor. De hade kostat 1299:-, nu kostade de 399! Man trodde ju inte det var sant! Klart det blev en sån, och Richy köpte en han med!

Fast olika färger, min är mörkgrå, hans blå.

 

Sen fick vi köra fort hem, för hockeyn började. Angelica slet upp sina grejer, hon skulle ta på sej sin nya tröja.

Det sket sej. Den fanns inte i kassarna... Vi letade igenom allt, kollade i bilen, ingenstans fanns den. Tyvärr hade vi ju betalt den.

Jag ringde butiken, och de hade kvar den, som tur var! Den hade ramlat ner från bänken, men när kassörskan sett den, hade vi redan gått!

Angelica förstod inte alls att jag inte ville åka och hämta den med en gång.

Imorn, sa jag.

Nä, jag vill att du ska åka nu!

Nä, imorn! Det är ju hockeyfinal nu!

Jaha...Och?

Det är hockeyfinal!! FINAL! I HOCKEY! OS-FINAL!!

Hon fattade fortfarande inte varför jag hellre ville se på hockeyn än att åka 2,5 mil för att hämta hennes tröja, och 2,5 mil tillbaka, men hon insåg att det inte blev nån tröja idag i alla fall...!

4 kommentarer:

Susanne sa...

Och så va det en sak till som vi har gemensamt då... Psykiatri.:) Har oxå alltid viljat jobba med det! När jag läste till SSK va det tänkt att jag skulle inrikta mej just på psykiatri..
E vi släkt på nåt sätt eller??? ;)
 
Ja ni verkade ju ha haft kul i lördags i alla fall!! Ja.. Du vet ju vad jag gjorde....

Christine sa...

Psykiatri...
Bara jobba med dårar.;-)
Kan de va nåt?
L

Susanne sa...

*fniss*
Nån hade gjort en sökning och hamnat på min receptblogg.. Första träffen och allt!!
Vad denne någon sökt på??
 
Pajskal bakpulver Tina
 
Liiite kul va det allt... Eller???

Jenny sa...

Att jobba inom psykiatrin är så intressant och givande, men också väldigt krävande, lite beroende på var kanske. Är det ett boende tror jag nog att det är ganska kul, för då är de sjuka inte knallsjuka. Inom slutenvården.. jaa, är man inte rädd för dödshot, stryk och annat mer eller mindre kränkande, SHOOT! Jag stormtrivdes.. Man vänjer sig vid hot och våld, hur knasigt det än låter.. De gånger man når fram till en patient ger så mycket mer, så man glömmer en massa annat skräp.
 
//Skötarjäveln ;-))