fredag 10 februari 2006

Kanske en konstig blogg till?

Nu blir det nog inget bloggande för mej på ett tag! Vi ska till Richys bror över helgen, de bor mellan Gävle och Sanviken. Idag på förmiddagen har jag packat, tvättat, bytt vatten i akvariet.

Det var förresten inte det lättaste. Jag måste komma på nåt klurigt för att springa med en 10-liters hink bort och fram var inte så kul...

Det gick ju an att göra med ett 60-liters akvarium, ett halvt vattenbyte tog 3 hinkar... I vårt 300-liters blev det inget halv vattenbyte, får jag erkänna, för efter att ha kutat med min hink 6 gånger tröttnade jag... När jag skulle fylla på kom jag på den ljusa idén att jag kunde ta slangen vi hade när vi fyllde på när det var nytt. Först fick jag inte av den där silen som sitter på kranen.

Men men, positivt tänkande tänkte jag, jag gick akvariet och pulade (det får man inte säja i Norge, för pula betyder en HELT ANNAN SAK-kan bli mycket konstigt) ner slangen och gick tillbaka till tvättstugan. Bara för att inse att den inte räckte. Jag gick tillbaks till akvariet, drog upp slangen lite och klämde fast den med glaslocket. Det gick nog bra, den verkade sitta fast. Så tog jag andra änden och tryckte fast den mot kranen och satte på vattnet.

Det flöt så fint... tills slangen var full och det trycktes upp vatten i min ände, det sprutade vatten lite här och var, så jag stängde av lirkade fast slangen och gick för att titta i TV-rummet.

Slangen låg kvar i akvariet, jag tog upp den och  SKRAAAAP FRRRRIIII FLOPP lät det. Sen lät det PLASK när jag klev i pölen för slangen hade åkt ner på golvet.

Det enda var nog att ta hinken. Jag hämtade en hink till, så nu gick det lite fortare att fylla på.

 

Ja ja, det ordnar sej väl med det med... Imorn tar jag två timmar kompledigt, tänkte sluta vid 15-tiden. Skynda hem så vi kommer iväg relativt tidigt. En tjej som jobbar kvällen skulle komma in lite tidigare, så jag kunde sluta.

 

Så om jag inte lånar nån dator där, blir det ingen blogg i helgen, fast vem vet, det kan bli en sån där blogg på fyllan som jag skrev när de var här och hälsade på. Det var lite konstig... Om grodor och annat... Mycket konstiga stavningar också...


 

2 kommentarer:

Christine sa...

Om du har en golvbrunn som ligger lägre än akvariet så kan du få ut vattnet genom självtryck.
En slang lång nog bara så fixar det sig.
Ena änden i akvariet, andra i golvbrunnen ,men du får suga i den änden tills vattnet kommer igång och så snabbt ner med den änden i golvbrunnen.
Så där, nu slipper du springa med hinkar, bara hålla lite koll på vattenavrinningen..
Trevlig helg. Skriv gärna en blogg om du fått lite innanför västen.
Den förra var ju rätt kul.
Lennart

Susanne sa...

Jadu... Det är inte så kul att springa med 10-literhinkar.. Du får se till att göra rent akvariet när Richy e hemma, så får han hjälpa till att springa! Det va ju trots allt han som föreslog att ni skulle ta detta stora akvarie!!! :P
 
Ha så kul i Gävle, och hälsa till dom!