lördag 22 januari 2011

Körlektion...

Igår skulle jag jobba mellan 16 och 21:30. Jag åker till jobbet tjugo i tre, för jag ska vara med på en anställningsintervju, så chefen bad mej komma en timme tidigare.
Kom iväg något sent, men jag tänkte att jag behöver ju inte byta om till arbetskläder innan intervjun, så jag hinner nog.
Jag far iväg ut på Skaravägen, 90 vägen mellan Lidköping och Vinninga. Vägen fortsätter till Skara, därav namnet, info till icke-li'köpingsbor... Halvvägs kommer jag ikapp en snygg bil. Snygg för att vara en Volvo. Jag gillar inte Volvo för dom är så kantiga. Detta var en sprillans ny nånting. S80 tror jag. Såg himla flådig ut i alla fall.
Bara en sak jag undrade över. Han kör i 80 km. Det var inte halt. Varför kör man då i 80 med en sån bil? En gammal 240 fattar jag. Dom går knappast fortare, men denna nya bilen?
Mycket konstigt. Två avgasrör hade han minsann. Då borde man köra lite fortare tycker jag.
Eller det kanske bara är jag? Jag har två kromade avgasrör, snyggtsomfan. Jag har ett sportluftfilter, så när jag kör om en tråkig bil gasar jag till lite extra för då lååååter det!
Det tyckte jag var passande att göra nu. Jag tänkte att jag får nog visa den nyabilägaren hur man kör. Jag laddar och kör om. Gasar kanske lite extra med... Passar på att snegla på den som kör.
En snubbe på 80 år och troligen hans fru som är i samma ålder som sitter brevid.

Men varför, tänker jag. Om man vill ha en ny bil men absolut tänker köra sakta, varför köper man en så sportig bil? Kunde det inte räckt med en Fiat? Detta är ju slöseri med resurser ju.
Min bil med snygga avgasrör. Går fortare då.

4 kommentarer:

Anna sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig!! Du har så rätt! I allt! :)

513andersson sa...

Volvo har ju inte gjort en schnygg bil sen 855'an, ju..
Möjligvis 965 då, men det är ju ett antal år sen..

Tina Högman sa...

Anna:skönt att du förstår!

C.72: Nä, Volvo har inte många snygga modeller... Min bil är snygg. Runda former och så.

Gunilla sa...

Gubben är säkert livrädd där han sitter och kör och knappt ser nått...klart han vill ha krockkuddar runt om sig. gissar han egentligen inte skulle köra bil längre ...