söndag 1 februari 2009

Tabletter...

Jag har tagit en tablett i många år som heter Lanzo. Mot magsår och sånt. Funkar kanon.
När jag skulle förnya mitt recept senast sa min läkare att han bytte till Omeprazol. Den var billigare. Lanzo kostar 508:-, Omeprazol 68:-...
Jag skiter i det, jag kommer upp snabbt i högkostnadsskyddet ändå, men landstinget vill ju spara.
Min läkare sa att det inte är nån skillnad på medicinerna.
I helvete heller.
Jag känner av magkatarren trots tabletterna ibland. När jag hade Lanzo molade det lite ibland, sved då och då... men ganska överkomligt.
Sen jag började med Omeprazol får jag illamåendeattacker helt utan förvarning. Jag mår fruktansvärt illa under ett par minuter, sen går det över lika plötsligt.
Nu har jag lärt mej att jag inte spyr, men det känns som det är jäkligt nära ibland...
Tänker meddela min läkare att jag inte vill ha dom. Jag kan betala dom andra själv om det är så.

På morgnarna och kvällarna radar jag upp mina mediciner. Jag känner mej som en tablettmissbrukare. Jag behöver egentligen bara två, resten tar jag för att motverka biverkningar.

  • Tamoxifen för att förhindra min desmoida tumör att växa.
  • Clinoril för att förhindra att det kommer polyper i magsäcken, tolvfingertarmen och reservoaren. Den råkar även förstärka effekten på Tamoxifen. Clinorilen är tuff mot magen. Jag hade lite magkatarr innan jag började med den, men sen brakade magen ihop totalt.
  • Nu måste jag ta Omeprazol som jag inte vill ha. Jag vill ha tillbaka Lanzo.
  • Clinorilen ger även små blödningar i mina tarmar. Dom få jag har kvar... Det betyder att jag måste fylla på med järntabletter.
  • Håret har blivit skörare. Jag knaprar Silica för att få det något bättre.

1 kommentar:

Anna sa...

:(
Stackars dig!! Jag är inte avundsjuk"! Bra att du berättar så att man själv har vett att vara glad för att man slipper ta en massa tabletter.
KRAM!!