onsdag 12 september 2007

Uppblåsbara Barbara...

Igår försökte jag rädda livet på en... docka.
Hjärt- lung räddning.

Som jag kämpade med mun-mot-mun metoden och hjärtkompressoner borde jag fått liv i dockan, men det var omöjligt.
Fast jag blev godkänd ändå, som tur var.

Jag hade vissa problem dock. När jag gjorde mun-mot-mun metoden pyste det ut luft genom ena mungipan på mej hela tiden. Jag försökte gapa större. Då fick jag ingen kraft till att blåsa istället. Jag fick bända dockans huvud rejält bakåt, då öppnade sej munnen mer, den såg ut som hon Barbara ni vet...ungefär. Då funkade det bättre.

Jag frågade om jag nu skulle behöva göra detta in real life, och måste böja huvet bakåt så långt för att kunna täcka med min lilla mun, hur blir det för patienten då? Blir det inte väldigt obehagligt?
Instruktören försäkrade mej om att om patienten fick välja mellan att dö eller få lite ont i nacken av min bahandling har den nog överseende med ont i nacken...
Det får jag väl lita på då.

3 kommentarer:

Suss sa...

Glöm inte fråga patienten innan bara vilket han/hon föredrar.. :-)

Tina Högman sa...

Tänker jag inte göra för instruktören sa bestämt att patienten skulle föredra att få ont i nacken!

Anonym sa...

Du får öva på gubben din.
Lennart