lördag 26 december 2009

Help me...!

Nyår har firats tillsammans med samma gäng i en himla massa år. Vi har varit samma 3 par från början, sen har det kommit nya och fallit bort andra, men vi sex har alltid varit tillsammans på nyår.
Förra året var första nyår då jag och Richy var skilda, det blev lite konstigt... Jag fick inte vara med.
I år bjöd jag allihopa till mej, fast nu blev vi ju fyra par eftersom både jag och Richy har nya sambos då.

Jag vet vad jag ska ha som förrätt och varmrätt. Men vad sjutton ska vi ha till efterrätt...???
Kan nån hjälpa mej? PLEEEEEASE!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vit kladdkaka
För 8-10 personer.


Denna är mkt smarrig. Och man kan byta ut den till den chokladsort man gillar mest.


Ingredienser
250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl socker
2 dl mjöl
2 msk konjak eller vatten

GLASYR
150 g vit choklad
1/2 dl grädde

florsocker
Gör så här
*Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta av från värmen och låt svalna ngt.
Tillsätt chokladen ,rör tills det smälter.
Vispa ägg & socker poröst. Rör i chokladsmeten,konjak,mjöl.
Häll smeten i en smord bröad form med löstagbar botten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 min.
Låt kakan svalna & ställ i kylen.



* Hacka chokladen . Koka upp grädden. ta av från värmen 6 låt svalna ngt. Rör i chokladen så den smälter. Låt glasyren halvstelna ca 5 min i kylen. Brde den över kakan & låt stelna helt i kylen.
Sikta florsocker över kakan när det stelnat.




TIPS!!

*Gör gärna kakan en dag innan då blir den godare.


*Man kan byta ut den vita chokladen mot ljus choklad,apelsinchoklad eller varför inte mintchoklad.

*Servera gärna med exotiska frukter & grädde


Super god tobleronemousse

För: 4 personer

Jätt god att ha som fyllning i tårtor samt gott till glass men om man blir sugen kan man äta den dirkt





Ingredienser
150 g Toblerone
1 dl grekisk yoghurt
1 ½ dl vispgrädde
Frukt eller bär till garnering
Smält chokladen i micron eller i vattenbad och blanda ner yoghurten.

Vispa grädden och rör ner den. Ställ in i kylen i 1 timme.

Servera sedan i fina glas eller skålar och garnera med en klick grädde och valfri frukt eller bär.

Hallon till, brukar bli jättegott


Hoppas att ngt av dem kanske kom till användning.
/ Annica

Anonym sa...

After Eight Parfait
För 6-8 personer.


Snabb och god Parfait!


Ingredienser
3 äggulor
3 msk florsocker
15 bitar After Eights
3 msk vatten
3 dl vispgrädde
Gör så här
1.Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt.
2.Värm vattnet och smält chokladbitarna i det under kraftig omrörning.
3.Vispa grädden och blanda den i smeten.
Frys glassblandningen i en form 4 – 5 timmar.
Serveras med färska hallon eller hallonsås.

Hittade en till bland mina recept.
/ Annica

513andersson sa...

Varför krångla till det?
Vanlig glass brukar väl funka rätt bra?

Gunilla sa...

Här kan jag tyvärr inte bidra med något bättre än du redan fått förslag på :) lycka till !

Tina Högman sa...

Det blir citronpaj!!

513andersson sa...

Det duger utmärkt. =)

Tina Högman sa...

Det tror jag med! Av erfarenhet är folk inte sugna på nåt sött och mäktigt efter två rätter samt alkohol...