söndag 6 december 2009

Däckhotell...

Fick lite panik i veckan då jag kom på att jag var tvungen att få på vinterdäcken... Vi hade eventuellt tänkt att åka bort över helgen, så att byta dom i helgen gick ju inte. Jag är ju en hjälplös tjej, så byta däck fixar jag inte på egen hand, även om jag tar i. Jag jobbade kväll på torsdag, och Morten hade möjlighet att komma hem mitt på dan på grund av ett inställt möte.
Vi släpar upp däcken från förrådet i källaren, ut med dom på gatan och fram till bilen. Jag har förberett med lappar för att märka upp.
Morten kör igång med domkraften för att släppa på bultarna. Dom rubbas inte en millimeter...

Jag hade i förra veckan bilen inlämnad för rostskyddsbehandling. Jag vet att dom tog av hjulen då, och uppenbarligen har dom en maskin för att skruva på bultarna igen...

Ja det var ju bara att lasta in däcken i bilen och åka till en däckfirma... På vägen dit kom vi fram till att det inte skulle vara så dumt att dom bytte däcken, i stället för att bara lossa bultarna. Det kan ju inte vara så himla dyrt.
Det var det inte. När jag ändå var igång tog jag ett sånt där däckhotell. MYCKET bekvämt... Dom byter däcken, förvarar dom, byter tillbaka nästa säsong. Det var definitivt värt den femhundringen.

Ja, förresten, vi åkte bort över helgen. Till Motala! Vi samlar liksom på städer, vi tycker det är kul att åka till städer man inte har varit i förut, och nu har vi vart i Motala också. En mycket trevlig stad får jag säja. Vi fick en guiding av nåra lokala förmågor på ett av uteställena där... Hade en trevlig vistelse, trots att det regnade hela lördagen...

4 kommentarer:

Suss sa...

Menar du att du inte har bytt däck förrän nu?? Du vet väl att det numera är LAG på att ha vinterdäck på fr om den 1 december?? :-)
Tur att inte farboro polisen tagit dej.. :-)

Tina Högman sa...

Äh... det var ju bara några dar...

Anna sa...

Det där med att besöka främmande städer i sitt eget land sysslar vi också med även om det mest blivit relativt nära städer hittills, men det är definitvit värt det!

Kul att höra att du beskriver dig som hjälplös.... ;D

Karolin sa...

Motala är en mycket fin stad. Jag o min familj har vart på semster där varje år sen 1995, i samband med motorfestivalen men det är lika kul än och man hittar nya saker att besöka varje år :-D