fredag 20 juli 2007

Det är ju bara jag...

På torsdag förmiddag packades det ner en liten packning bestående av ett par byxor, en top, en tröja, lite underkläder, skor, diverse prylar för att se ut som folk efter en dusch exempelvis, eller att ha väck hjälmfrillan.
I Grästorp sammanstrålar vi med ett annat par på en hoj.
Det småregnar till och från men vi litar på SMHI. Det SKA bli bättre.

Vi drar iväg mot Trollhättan, där vi måste passera Bike, för oljelampan började lysa. Vi fyller på oljan och fortsätter mot Vänersborg. Det börjar regna mer MEN man ser en ljus kant bortöver.
Vi kör på små mysiga kringelikrokvägar.
Bortanför Vänersborg upphör regnet och när vi passerar Vita Sannar i Mellerud stannar vi och tar lite fika. Alla (utom jag) blev dösugna på en våffla med sylt och grädde. Jag är inte så himla förtjust i grädde nämligen. Det visar sej sen att sylten var hallonsylt, som inte är nån av mina favoriter precis, så jag var mycket nöjd med min smarriga äppelkaka med vaniljsås.

Vi svänger av mot Hoverud för att titta lite på viadukterna, innan vi drar vidare mot Karlstad, där vi ska bo på Scandic Hotell City.
NU har vi uppdaterat GPS'en med senaste kartan. Det borde vi gjort INNAN vi åkte, för då hade vi antagligen sluppit åka tre varv genom Karlstad...
Hotellet är nytt, så det fanns inte med i GPS'en, men vi visste vilken gata det låg på.
Alltså knappade jag in stad Karlstad, gata Drottninggatan, nummer var som helst.
Jag tänkte ju att hamnar vi då i ena änden på gatan är det ju bara att köra till andra änden och nån gång passerar man ju hotellet.
Vad jag inte räknat med att Drottninggatan avbröts av en gångväg där man inte fick köra...
Vi snurrade runt ett varv innan vi gav upp och fick hjälp av en kille i nån turistinformation mitt i stan. Han ritade på en karta hur vi skulle köra.
Första rakt fram, sen vänster, och sen vänster igen. Det blev lite dumt när det visar sej att man inte får svänga vänster, för det är en gång och cykelväg bara.
När en tjej i MC-kläder och hjälm frågar efter vägen tror man då att hon CYKLAR??
Tydligen.

Vi har ju i alla fall utsatt på kartan var hotellet ligger. Vi kör som vi tror, och ser hotellet precis när vi passerar, men vi hinner inte svänga av.
Alltså får vi ta ytterligare ett varv genom denna enkelriktade stad med gågator kors och tvärs.
Äntligen framme. Incheckning, installering på rummet, en dusch och sen en promenad på stan. Vi stannar på en liten restaurang med uteservering och tar varsin öl.
Tillbaka till hotellet sen, där vi äter en två-rätters med några öl till.
Det blir en relativt tidig kväll. Vi går till våra rum vid 23-tiden. Man är ganska trött efter resan.

Några timmar senare vaknar jag av att nån bankar på dörren.
Skit i det, tänkte jag.
Det bankar igen.
Men vaff...
Jag går fram till dörren och tittar ut genom kikhålet. Jag ser inte ett skit, för jag är halvblind utan glasögonen...

-Vem är det? frågar jag rätt irriterad.
-Det är bara jag!
-Och vem fan är jag då?
-Ja men det är ju jag!
-Du har gått fel!
-Jaså...

Efter en rejäl frukost far vi igen. Först tanka lite.
Och fylla på olja. Igen. Måste kolla upp det här.
Kristinehamn, Mariestad, sen tog vi vägen över Kinnekulle, genom Lidköping och ut till Spiken där vi käkade rökt lax och sik med potatissallad.

Vi kommer hem för att upptäcka att ingen har nyckel... Ja vi kan ju öppna garageporten, för fjärrkontrollen sitter i MC-nyckelknippan. Problemet är ju att larmet lär gå då...
Vi fortsätter hem till mina föräldrar, dom har en nyckel. Dom hade även Christoffer, för han var kvar där.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi!!
Förra året när vi var i Karlstad och skulle till Stadshotellet hade vi samma bekymmer att hitta och då har ändå Roger varit i Karlstad ett par gånger. Mycket gågator...

Suss sa...

Låter som en mysig tur!

Anonym sa...

Spiken...
Så mysigt.
Vi brukade åka dit minst en gång om året förr.
Tror inte vi varit där sen vi fick Malva.
Får ändra på det.
Lennart

Tina Högman sa...

Anna: MYCKET gågator...
Suss: Ja det var det!
Lennart: tycker jag allt!