fredag 21 mars 2008

Koncentration...

Igår började det ramla in lite påskkärringar.
Jag har haft tankarna på annat håll, så det där med påsken har jag liksom tappat bort i hanteringen...
Angelicas kompis var här, hon hade lite lakrits som jag fick bjuda på. Jag hade inte ens gamla chips från förra helgen...
Sen flydde vi från huset allihop...!


I förmiddags bestämde jag mej för att åka till Skara för att handla lite godis och sånt.
Det var ganska blaskigt, och jag kom på att jag FORTFARANDE inte fyllt på spolarvätska...

Det har alltid varit Richys jobb att se till att bilen funkar. Mitt jobb är allt annat utom bilen och gräsklippning.
Jag hade sagt att spolarvätskan var slut, och sa även att jag kan fylla på, bara jag vet vart spolarvätskan står nånstans...


Sen hände inget. Richy åkte iväg, först till Östersund förra helgen, sen fortsatte han till Kiruna över påsk. Jag tänkte att han kanske hade fyllt på, men nä. Det hade han inte...

Först skulle jag öppna motorhuven. Det gick väl inte nåt vidare till en början. Såg en gul knapp under där som jag tryckte febrilt på utan något resultat.
Jag fick kolla i instruktionsboken. Man skulle LYFTA på den där knappen tydligen.
Nu gick det.
Hittade en 5-liters dunk i garaget där det stod "Koncentrerad spolarvätska". Det var nån liter kvar. Jag tyckte den inte alls såg koncentrerad ut, men jag vet att Richy alltid skriver på dunkar och flaskor om det är nåt annat i.
Nu blev jag lite fundersam.
Ringde hans mobil, fick inget svar.
Han sover väl säkert. Ringde ut till stugan. Hans syrra svarade, sa att han var ute och åkte skoter. Jag ringde igen och pratade in ett meddelande.

Nu vet ju inte jag när han tänker ringa upp, sa jag chansade och åkte iväg med snustorr spolarvätskebehållare. Det var ju ganska torrt ute. Det kan ju funka.

Kommer en bit, det börjar bli lite smutsigt på rutan.
Det är nu jag begår ett stort misstag. Jag gör ett vevande med torkarna...
Hela rutan blir randig.

Strax efter kommer jag ikapp en lastbil. Jag ser min chans. Jag kör upp ganska nära, det sprutar smutsigt vatten över bilen. Smutsen är inte det jag är ute efter, det är vattnet. Snart kan jag köra på med torkarna, rutan blir renare och renare, och till slut kan jag växla ner och blåsa om!

Framme i Skara ringer Richy och talar om att spolarvätskan ÄR koncentrerad.
-Konstigt, säjer jag. Den är väldigt ljus...
-Nä, den är koncentrerad. Ta en liter ungefär, och sen 2-2½ liter vatten.
-Ja det är ungefär en liter som är kvar.
-Va??
-Det är cirka en liter kvar i dunken!
-Nä?
-Jo!
-Men det är ju en nästan ny 25-liters dunk!
-Nä... det är bara 5 liter ju!

Vi kontaterar att jag hittat en dunk Richy inte visst fanns.

Inga kommentarer: