torsdag 30 november 2006

Jag frågade ju...!?

Vi beställde två integralhjälmar i förra veckan. Vi hade bestämt oss för KBC. Jörgen hade en modell i butiken. En storlek medium och en small.
Small satt bra på mej.
Jörgen beställde de modellerna vi ville ha.
Igår kom dom, Richy hämtade dom och tog hem och vi provade.
Vi står framför spegeln i hallen och tittar.
Så säjer Richy:
-Kan du känna hakskyddet med munnen?
-Va?
-Ja, känner du skyddet med munnen?
-Eeh..nä!? *testar lite varianter* Inte ens när jag räcker ut tungan!
Däremot kan jag kan vrida hjälmen nästan ett kvarts varv...

Vi prövar lite med att byta foder. Av nån konstig anledning verkar själva skalet vara lika stora på båda, min verkar till och med lite lite större!? Särskilt vid hakan. Vi letar nästan ihjäl oss, men kan inte hitta nån markering på själva hjälmen om vilken storlek det är.
Richy tar skalet från small-hjälmen och sätter i medium-fodret.
Sitter som ett smäck!

Jag tar resten, medium-hjälm med small-foder. Fortfarande för stor.
Jag tog med hjälmen till Jörgen. Han konstaterade att den var för stor. Jag provar den modellen han hade i butiken. Passar fortfarande...

-Jag trodde att märkena hade samma storlek i alla modellerna!
-Ja det trodde jag med...! svarade Jörgen. Jag frågade innan jag beställde!

Han går iväg och ringer till orderfirman. Då visar det sej att hjälmarna vi beställt är lite rundare än de vi provat i butiken!
Ändå frågade Jörgen innan han beställde, och då svarade de att storlekarna var samma!
Skiljer det lite på insidan i modellerna är det kanske läge att säja det...
Nu skulle Jörgen beställa XS och XXS, firman var inte säkra på att de hade XS, de skulle skicka om de hade. Det gick visst att lösa med nåt ilägg också.
Jahaja.

3 kommentarer:

Suss sa...

Du måste ha sett lite småkomisk ut där du försökte nå hakskyddet med munnen och tungan!!
*ser en bild i skallen och flinar åt dej*

Tina Högman sa...

Fast eftersom jag hade hjälmen på huvudet och det är en integralhjälm SYNTES det faktiskt inte vad jag höll på med inuti! Så det så!

Suss sa...

Ja men det kunde ju ha funnits nån liten kamera i hjälmen eller nåt!!
Typ...