onsdag 22 november 2006

Snillen spekulerar...

På jobbet häromdan, en av våra boende larmar:

-Har ni Alzheimers?

-?????

-Ja men får man inte Alzheimers längre eller?

-Eeh... nu förstår jag inte riktigt...

-Alzheimers!!! Har ni inte det?

-Men... jag...

-DÄR! Hon pekar mot en drickaback som står på golvet i hennes rum. I den röda lådan!

-Där? Men det är ju...

-*nu muttrar hon nåt obegripligt*

-Menar du Ramlösa? Jag tar upp en flaska.

-Ja! Vad står det på den?

-Det står Ramlösa.

-Ramlösa?? Jaha.


Lite senare samma dag går jag över till en annan avdelning för att hjälpa till lite. Jag passerar en dam som sitter på en stol vid en av dörrarna med en massa stora fönster:

-Hej! Här sitter du och kuckelurar!

-Åh, du är inte från Sverige!

-Jo, det är jag. Jag är född här och har bott här hela mitt liv.

-Men då har du varit utomlands länge!

-Nä, bara på semester...!

-Ja jag tycker du pratar väldigt bra svenska i alla fall!

-Ja men jag är svenska! *nu har jag stora problem med att inte bryta ihop av skratt*

-Dom säjer att svenska är svårt att lära sej, men du pratar jättebra!!

Nu gav jag upp.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, låter som att man inte får tråkigt på ditt jobb i alla fall :) Kanske lite svårt att förstå vad de menar alltid, men jaja...

Tycker oxå förresten att du är väldigt bra på svenska, för det KAN ju vara ett svårt språk att lära sig ;)

Suss sa...

Ja fast ibland pratar du VÄLDIGT konstig svenska!!! ;)

Prinsessmamman sa...

Fniss fniss! Tragisk komik på hög nivå på ditt jobb!!

Trollmor sa...

Tur att det finns glädjeämnen även i ditt jobb

:)

Tina Högman sa...

ja om jag blir gammal och måste flytta till ett äldreboende hoppas jag att jag är helt klar och klarar mej bra själv, annars vill jag vara dement så personalen kan ha roligt!

greken sa...

att dricka ramlösa är ju detsamma som alzheimers i mina ögon...blä! det finns ju öl!
annars så tackar jag för dina insiktsfulla kommentarer o hoppas att du o gubben har mycket nöje av bambustaketet...den har ingen kick va?

Anonym sa...

*S* ja vad ska man tro när man hör detta. Det liver iallafall upp dagen eller så får man gråa hårstrån på huvudet av grubblandet.

Kramar Ulrica