söndag 19 november 2006

Skinnställ funkar ju inte...

Ja nu står den äntligen där! FJR'en! I vårat garage! Läcker som fan!

I lördags åkte vi till Bike i Trollhättan och hämtade den! Jag fick ju ta bilen hem då det klart, Richy tog hojen. När vi kom hem var det bara att dra på sej min svägerskas skinnställ som jag lånat, Richy hade lånat ett av en kompis.

Jag kan säja direkt att ett skinnställ blir det INTE. Vig som ett jäkla kylskåp blev man. När man väl fått på sej allt...
Drog på mej brallorna. Så långt gick allt bra. Ryggskyddet skulle på. Sitter som en ryggsäck på ryggen. Jag stoppar ner nederdelen i byxorna. Böjer mej ner för att ta på stövlarna. Ryggskyddet åker upp ur byxlinningen. Jag stoppar in det igen. Böjer mej ner igen. Same thing... Suck.
Skit i ryggskyddet för tillfället, på med stövlarna, ordna med skyddet sen.
Dragkedjan som sätter ihop jacka och byxa fick jag problem med, Richy fick dra runt det.
Då skulle jag sätta på scarfen runt halsen. Man fick knappt upp armarna för att knyta.
När jag var klar var jag genomsvett. Fast jag tyckte allt att jag såg rätt läcker ut... Till skillnad mot Richy som hade en oformlig skinnoverall på sej... typ jättebebis eller nåt... Det är helt klart snyggare med två-delat.
Och Gore-Tex blir det.

Fördelarna med skinn är ju att det inte fladdrar, och att skyddena sitter bättre. Gore-Tex andas, och blir inte så varmt när man står still. Det torkar snabbt, till skillnad mot skinn som tar ett par dar minst, innan det blir torrt. Om man nu skulle råka hamna i en regnskur eller så.

Så upp på hojen då. Jag kliver på med ett (mer eller mindre) graciöst skutt.
Så bar det iväg.
Vi skulle till syrran och ta en kopp kaffe tänkte vi.
Kommer så småningom ut på E20. Richy gasar på. Jag tycker faktiskt att det var rätt jobbigt att åka bakom. Det drar som fan av vinddraget, jag får spjärna emot, jag tänkte att slappnar jag av nu, flyger jag av! Så vred jag lite på huvudet. Vinden tar tag i hjälmen och hjälmen trycks uppåt, så jag tror nästan den ska lossna. Den är lite för stor kan jag konstatera. Hjälmar ska nog sitta som i ett skruvstäd.
När vi kommer fram till Suss och Jocke säjer Richy glatt att han hade haft hojen uppe 180!
Då fattar jag ju varför det drog lite...
Lite läskigt faktiskt, att man inte känner att det går så fort! Vilket väggrepp! Och vilken hoj... *drömmer mej bort lite*

Vi fortsatte till min svärmor. Hon var inte hemma. Åkte förbi ett par kompisar och visade upp skönheten. Kollade hemma hos svärmor igen. Fortfarande ingen hemma.
Nu börjar det mulna på, så vi åker hem.
Cykeln har blitt bra sketen, så den måste tvättas.
Nu känns det lite motigt att veta att det antagligen inte blir mer kört förrän till våren!

1 kommentar:

Suss sa...

Ja det var trevligt med besök!!
Och motorcykel var skitläcker!!
Och stor!!!

Frågan är om jag verkligen vågar åka på den till sommaren...
Får nog fundera lite till på det...