måndag 1 oktober 2007

Koskräck...

Jag glömde att berätta om kossorna...
Jag och Suss har koskräck. Fast nu börjar vi få bukt med det.
Efter att ha gått Kinnekulle-leden 5 gånger och varje gång måste passera kohagar med kossor börjar det bli bättre.
Denna gången gick vi faktiskt mitt emellan två kor! En ko två meter åt ena hållet och en en bit bort åt andra! Gissa vilka två tjejer som var OTROLIGT stolta över detta!
Det gick bra, eftersom resten av koflocken var ganska långt bort.

Värre blev det när vi passerat Martorpsfallet och hade en kohage att gå genom.
Inga kor i närheten. Vi pustar ut. Man går längs gärdsgården med taggtrådsstängsel, och längst ner ska man gå över en sån där liten trappliknande övergång.
Gissa vart kossorna står. Precis vid övergången. Och det var ju inte några enstaka kor heller...
Vi måste alltså gå RAKT IN i flocken.

Där gick vår gräns. Det här funkar inte.
Vi går tillbaka en bit. Vi hystar över Suss ryggsäck över stängslet. Jag trycker ner taggtråden så långt som går så Suss efter mycket möda och stort besvär kommer över. Det var tur att gärdsgården var där, samt ett träd och en av pinnarna som markerar leden så man hade att hålla i. Sen får vi över min ryggsäck, och efter många om och men är även jag över.
Vi knallar iväg en bit då vi går i högt gräs och mycket ojämn mark. Utan att ha brutit nåt ben eller liknande är vi framme vid åkern. Vi passerar kossorna på andra sidan stängslet. När vi kommer fram inser vi att taggtrådstängslet går runt hela åkern också... Nu finns inget att hålla i, eller stå på.
Men gärdsgården går brevid övergången, så vi klättrar upp på gärdgården ochkliver över mitt på övergången, och äntligen är vi förbi!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kossor e söta.
Lennart

Tina Högman sa...

Nähä. Kossor är MYCKET otäcka.

Suss sa...

Ja kossor e jätteotäcka!! De står där och blänger och planerar på hur de ska attackera oss!! Usch!!

Trollmor sa...

MmmUUU

Anonym sa...

De springer la inte på en precis :P

De e lite nyfikna bara...vad skulle du tro om det kom in en i din hage å började valla runt ? =)


De gör en inget men vet ju att Suss e hysterisk då hon ser dem...så en kombination med er två blir jue.....dubbelt hysteriskt:P

/ Annica

Anonym sa...

Stackars kossor =)


/ Annica

Anonym sa...

Det verkar ha varit en farlig vandring med knivar, sprit och KOSSOR!

Jag håller med; de är LÄSKIGA!

En gång på Skansen kom en lös ko skenande mot mig. Jag blev paniskt rädd och stod som fastfrusen i marken. Som tur var fick någon ko-skötare fatt i den innan den välte omkull mig!

Du Tina, tack för tipset ang posthämtningen! Det kan mycket väl hända, men mest för att jag skulle ha glömt att klä på mig.