torsdag 18 februari 2010

Det berömda hjärnsläppet...

...fick jag häromdan.
Eller rättare sagt, hjärnsläppet släppte! Och då fick jag panik...
Besiktigade bilen den 21 januari. För första gången i denna Mondeos liv blir det en ombesiktning. En fjäder var av, samt glapp i styrleden. Lämnade in bilen den 3 februari. Då ser dom att det är ett läckage på nåt rör till växellådan, samt att stötdämparna är helt slut.
För er som följt min blogg känner ni igen detta. För er som inte minns det, läs här--> typ här

Jag får en tid den 3 februari på Ford. Fjädern är restnoterad, så det går inte tidigare. Tyvärr börjar fjädern ta i när jag svänger, så jag skaffar en hyrbil den 26 januari, vågar inte köra bilen. Tackar mej själv att jag tog den extra försäkringen...
Den 10 februari får jag en ny tid, då ska det bytas stötdämpare och röret till växellådan. Givetvis är även stötdämparna restnoterade dom med, men eftersom vi ska ha bilen till Skövde dan efter (då vi åker till Island) får dom byta det där röret, för det är fan inte lätt att köra bilen som nu har en egen vilja... Ja ni vet -->det där med den konverterade automatlådan...
Jag får ytterligare en ny tid, imorn, den 19 februari.
Att det inte går att få tider på verkstan hur som helst är ju att jag behöver bilen till jobbet. Kan dom inte ordna en lånebil, eller att jag samåker med nån skiter det sej.
Imorn ska stötdämparna bytas.

Så igår kom jag på det.
Ombesiktiktningen!
Jag hade ju tänkt att dom skulle fixa bilen på verkstan, sen skulle jag besiktiga om den igen. Eftersom det blev strul med alla restnoterade grejer, och antagligen att bilen alltid gått igenom förut GLÖMDE JAG BORT DET!
Igår kom jag på det.
Idag har jag jobbat till 17, så det gick inte.
Imorn ska bilen till verkstan. Då går det inte heller.
Sen är det lördag. Rätt stängt på bilprovningen
Sen är det söndag. Ännu mer stängt på bilprovningen.
På måndag jobbar jag 7-17. Funkar inte heller.
På tisdag har jag körförbud...

Vad gör man? Jo, man ringer till sin pappa som råkar vara pensionär (mestadels) och dessutom bor ett stenkast från jobbet. Frågar snällt om han kan hjälpa att besiktiga bilen. Eh... typ... nu??
Klart han gör det. Kommer efter fem minuter, tar bilen till besiktningen, byter även torkarbladen som ligger i baksätet i sina förpackningar och lämnar tillbaks bilen på mitt jobb.
Det är service det!!
Tack pappa!

6 kommentarer:

Suss sa...

Pappa är bäst!!

Anna sa...

Ojoj, du verkar ha fullt upp hör jag ;D Nu har jag uppdaterat mig om din resa och din bil.
KRAM på dig!

Tina Högman sa...

Suss: Ja det är konstigt... Pappa (och mamma) finns alltid när man behöver dom...

Anna: ja det är mycket nu...

Gunilla sa...

Skönt att ha dom, päronen :)

Gunilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Pappor är bra!