torsdag 4 februari 2010

Automatlåda...?

Det är lite vajsing på min bil just nu...
På besiktningen upptäcktes att ena fjädern var av, samt att det var glapp i styrleden.
Fick tid på verkstan, men fjädern var restnoterad, så jag fick vänta lite på den. Under tiden har fjädern blivit lite skev, så när jag svängde skrapade den i nånstans. Jag får ta en hyrbil en vecka.

Fick tillbaka bilen igår, men på verkstan hittar dom fler fel. Jag har tyckt att den vart lite stötig liksom. Det berodda på att fjädringen bak var helt slut.
Ibland får jag inte i växeln. Har fyllt på bromsvätska tre gånger senaste två månaderna. Det berodde på läckage i nåt rör...
Fick ta en till tid på verkstan...

När jag åker hem med bilen igår fick jag lite problem...
Min Mondeo med manuell växellåda verkar tro att han konverterat till automatlåda.
Jag står i en korsning, kopplingen nere, ettans växel i, tomgång. Helt plötsligt börjar bilen dra sej framåt. Jag får trycka ner bromsen...!? Mondeon kämpar emot mej, jag bromsar, han vill dra. Till slut dör bilen.
Jag startar den, och får bromsa med en gång för att den inte ska fara ut i korsningen, den dör igen.
Så håller den på. Det var inte det lättaste att ta sej hem genom stan precis...
Det beror på läckaget, så jag får väl ha det så ett tag till...

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Uj, du är värsta trafikfaran för tillfället då :)

513andersson sa...

Är det så bra egentligen att köra med en bil som beter sej på det där sättet?
Om det nu är OK att göra det så kan du ju prova att ha friläget i när du står still med bilen?

Ida sa...

Läskigt med en bil som beter sig lite hur den vill! Kör försiktigt!

Tina Högman sa...

C.72: Nä... det är säkert inte bra, men jag tar det försiktigt! Problemet med läckaget är att jag inte heller får i växeln då jag har kopplat ur för länge, så risken om jag frikopplar är att jag inte får i växeln... Ska jag välja pest eller kolera...?!

513andersson sa...

Du ska välja hyrbil tycker jag.
Havererade växellådor kan bli kostsamt.

Kram

Tina Högman sa...

Det ska inte vara nån fara med växellådan, jag ska lämna in den på onsdag!