lördag 23 juni 2007

Banka-i-väggen-systemet finns inte i Polen...

När jag slutat jobbet i onsdags var det bara att cykla hem och dra på sej mc kläderna direkt.
Så bar det iväg de dryga 30 milen till Karlshamn. Enligt GPS'en skulle vi vara framme klockan 22, fast det gick lite fortare... Strax före 21 checkade vi in på Scandic Hotell.
In i duschen och ut i baren...! Varsin öl satt fint! Vi blev lite småsugna, och i hotellets lilla kiosk fanns det tonfisksandwich som vi köpte en för att dela på.
Richy började äta. Det följde med små tunna engångsbestick, och det tog nog Richy 10 minuter att kämpa sej igenom drygt halva mackan.
Jag tog mackan i handen och smällde i mej det på 1 minut. Mesa runt med besticken verkade ju hopplöst...

Efter ytterligare en öl till gick vi och la oss. Vi skulle komma iväg innan sju dan efter tänkte vi, och det gjorde vi. Nu hade vi bara ca 6 mil till Stena Line i Karlskrona.

Så kom vi då på färjan och vår svit! Stort var det. Dubbelsäng, soffa, bord, skrivbord, platt-TV, DVD-spelare... Jag drar ifrån draperiet för att se när båten avgår. Jag får erkänna att utsikten var lite av en besvikelse...:
Mitt framför fönstret hänger en jäkla livbåt...

Vi knallade runt lite på båten, shoppade lite i taxfreen. Inte så mycket eftersom vi skulle få med det på hojen sen då...
Vi gick ner till receptionen och lånade en DVD-film. Bandits hette den, och bättre film har man väl sett, fast det var ju gratis...

En tur till baren igen... Richy testar en drink. Jag smakar lite först innan jag beställer en, det var tur för den var alldeles för besk.
-I stick to the beer, sa jag till bartendern.
Sen kom Richy på att det såg lite fjolligt ut med att han sitter med en drink och jag med en öl, så han gömmer sitt glas bakom en sån där meny-grej som står på borden...

Vid 19:30-tiden anländer vi till Gdynia. Vi tycker inte det är nån ide att gå av båten, vi lär ju bara se hamnen ändå och den kan vi ju se från båten, så vi knallar runt lite i båten, går ut och kikar lite. Vi inser att vi är helt ensamma på båten, bortsett från de som jobbar där! Det var liksom lite ödsligt...!
Vid halv nio, en halvtimme innan båten ska gå igen drösar det ombord en massa folk och det blir livat igen.
Restaurangen öppnar, och vi går och äter middag. All inclusive. Öl och vin fanns i kranar som man fick ta. Efter två upphällningar fattade man hur man skulle göra för att få mer öl än skum i glaset...

Vi skulle köra hem dan efter också, så det blev inget mer på alkoholfronten. Vi gick upp till hytten igen.
Innanför dörren satt en stor skylt där det stod på svenska, engelska och polska att efter klockan 23 skulle det vara tyst, och de bad att man skulle ta hänsyn.
Strax efter 23:30, jag har precis somnat, kommer grannarna hem och ska fortsätta festa i hytten... På med TV'n och nån musikkanal jättehögt. Gap och skrik på polska.
Jag blir rätt störd, så efter ett tag knackar jag i väggen.
Inget händer.
Nu bankar jag i väggen och gapar HÅLL KÄFTEN. Inte för att de fattar vad jag säjer, men jag tänkte att de fattar väl piken...
Inte då. De bankar tillbaka och fortsätter leva om.
Jag bankar igen.
Dom bankar tillbaka.
Det var då själva fan... Tina ilsknar till. Ingen ide att gå dit och säja till. Vi har telefon på rummet så jag ringer receptionen.
Dom ska skicka upp nån.
En halvtimme senare är enda skillnaden att de sänkt ljudet på TV'n.
Jag ringer igen. Receptionen vill veta vilket nummer det är på de andra rummet, men det vet väl inte jag! Vi pratar en stund. Richy drar på sej kläderna och går ut och tittar vilket nummer dom har. Det går inte ta miste på vart festen är... Samtidigt kommer en vakt, och Richy pekar på rummet intill.

Det slutar med att gänget försvinner. Det blir tyst och lugnt. Vi somnar.
Klockan 02 vaknar jag igen. Stoj och stim.... Nu kommer dom tillbaka.
Dom är lite tystare den här gången, och efter en kvart eller nåt somnar jag igen.

Hemresan blev lite våtare, fast vi klarade oss från det värsta regnet...

2 kommentarer:

Suss sa...

VA???? (syftar på förra komentaren..)

Nåja..
Du skulle ju helt enkelt ha lärt dej lite fula ord på polska innan ni åkte!! Så du hade kunnat skälla ut dom ORDENTLIGT!! :-)

Tina Högman sa...

Rodrigo:
Vad är det för mening med att skriva en kommentar på ett språk jag troligen inte kan eftersom min blogg är på svenska?!?

Suss:
Ja det tänker jag göra nästa gång, för de enda polska orden jag kan är tack, goddag och potatis, men det kommer man inte så långt på om man ska skälla på nån...