måndag 29 augusti 2005

Inte många bullar blev det...

Nu har jag bakat svampfyllda bröd. Jag bakade till tonerna av Björn Rosenström, och jag trallade glatt med i alla låtarna!

 

Anders och jag fatta inte vad han sa,

den där tjommen som skrek, Anders trodde han var grek,

men jag såg en bricka som glänste på hans bröst

så jag misstänkte att det där var ordningsvaktens röst.

Dessutom var det kallt, men förut så var det varmt.

Här var det nåt jag inte riktigt fick ihop.

Anders sa nåt klokt, han måste haft sin smarta dag,

du, jag tror att vi blev utslängda!

 

Receptet var lite knepigt, så jag gjorde som jag alltid brukar göra.

Enligt receptet skulle man lägga alla ingredienser utom smöret i en hushållsassistent.

Jag äger ingen hushållsassistent. Alltså fick jag smälta smör och göra degspadet på traditionellt vis. Sen kör jag med elvispen!

 

Oooooooooouuuuuuuuuuuuuuuueeeeeeeeeeeeeeeee....

 

låter det till en början.

Sen blir det mer

 

oioioioouuuuuöööööö......ööööö.......öö.

 

Sen blir det tyst.

Den orkar nästan att knöka runt degen. Men oftast går det utmärkt!

 

Det stod inget om hur man gör med fyllningen när den ska i degen. Man skulle  knåda degen och lägga i fyllningen... Hallå eller? Det sa ju inte mycket precis.

Jag räknade ut att det inte skulle bli en limpa eftersom man skulle grädda i 10 min i 230 grader.

Jag kavlade ut degen och klenade på fyllningen. Sen skulle jag rulla ihop degen, men jisses vilket företag! Det kladdade ut sej överallt, och när de jäst färdigt skjuts in i ugnen, men vad STORA de blev! Tror att en räcker hela vandringen!!

 

För er som är lite bakkunniga kan jag meddela att det blev 12 bullar på en deg på en halvliter degspad... En blev liten, det var en kant. Den ska jag smaka på. Måste ju kolla om de är ätbara. Tänk om Suss tycker de är skitäckliga?

 

Åh...! De var jättegoda! de ser inte mycket ut för världen, men goda var de! I alla fall nybakade och varma... fast de duger nog ute på vandringen.

 

Det ska bli SÅ HIMLA KUL!! Ser verkligen fram emot detta!

En ryggsäck på 70 liter och ca 12 kg.

Sovsäck, liggunderlag och trangiakök! Torkad mat, vatten och pulverkaffe! Ömma axlar och fötter. Stela leder...

Men det är bara att byta sockar några gånger per dag, kolla att plåstrena på fötterna sitter bra, dricka mycket vatten och stretcha varje gång man stannar!

1 kommentar:

Linda sa...

Halloj!Nu är energin tillbaka efter helgen (så gott det går i alla fall), så nu orkar jag svara på din kommentar.. :)Med tanke på att vi lekte rätt friskt med en alkomätare på kräftskivan så var resultatet inte helt oväntat.. Man kan göra tävlingar av allt upptäckte vi! Smakar gärna en av dina svampbullar förresten... Vore gott just nu.Ha det bra,Linda