fredag 17 augusti 2012

Hyckleri...?

Igår kväll när jag la mej skrev jag som hastigast ett inlägg om Assange. Nu tänker jag skriva lite mer om detta.
Jag tycker att folk ska ha rätt att skriva om vad de vill. Regeringar ska inte mörka eller dölja saker. Med andra ord tyckte jag att Julian Assange var en bra snubbe som läckte information som alla borde haft rätt att veta.
Sen kom detta med våltäktanklagelserna i Sverige. Innocent until proven guilty, så är det helt klart för mej. Men när man gömmer sej? När man inte vill ha en rättegång? Vad ska man tro då? Varför gör han detta? Jag hatar orättvisor, det är bland det värsta jag vet. Jag har själv varit vittne i en rättegång där anklagelserna var felaktiga. Jag kan gå i taket om nån blir orättvist behandlad, även småsaker. Rätt ska vara rätt. Hade nån anklagat mej för nåt jag inte gjort hade jag gjort allt för att bevisa sanningen. Jag hade definitivt INTE gömt mej på en ambassad...
Kliver han utanför dörrarna grips han, som alla som är anklagade för ett brott. Oskyldig eller inte är otroligt svårt i såna här situationer. Ord står mot ord. Vem ska man tro på? Många uttnyttjar säkert en kändis för att få ut skadestånd. Sånt blir jag också upprörd över, men jag är ändå av tron att rättvisan segrar. Ok jag vet att den inte alltid gör det, men man måste väl få tro och hoppas det?!
När jag läste till uska var vi som ville med i en rättegång som åhörare. Det var just en våldtäktsrättegång. Jag kände ganska snart att jag trodde på mannen. Jag blev glad när jag läste i tidningen efteråt att mannen frikänts.
Ja ja, åter till Assange... Sverige kommer inte utlämna honom till USA, definitivt inte om han skulle hotas av dödsstraff som endel verkar tro. Vi vill bara veta vad som hände med dom svenska tjejerna. Ärligt talat skulle jag inte bli förvånad om dom bara bluffar för att utnyttja situationen... Men som kvinna är såna här saker så otroligt laddade och känsliga.
Jag är inte jätteinsatt i detta men jag har för mej att Ecuador är ett land där tryckfrihet knappt existerar. Att en man som Julian Assange som förespråkar tryckfriheten väljer att söka asyl i ett land som detta övergår mitt förstånd. Var det inte så viktigt egentligen?
Men den största frågan är fortfarande, varför är han så rädd för en svensk rättegång?

2 kommentarer:

513andersson sa...

Jag hade kunnat skriva ett jättebra svar här........





....om jag bara hade ett.. =(

Tina Högman sa...

Nä det var ju det som var problemet... Ingen verkar ha nåt bra svar. Det skulle vara fint om Mr. Assange ville svara men han läser nog inte min blogg...