söndag 3 december 2006

Vad ska man göra?

Angelica ville att vi skulle skjutsa henne till stan och hämta henne förut.
Så bad jag henne hjälpa till att bära in trädgårdsmöblerna.
-Jag orkar inte, svarar hon.
-Nähä, i så fall kan du glömma att vi skjutsar in dej.
-Då tar jag väl bussen då, sa hon.
Så börjar jag med maten. Precis när maten är klar säjer hon att hon inte kan äta för bussen går snart och nästa går inte förrän halv fem, eftersom jag är så dum och inte skjutsar henne till stan.
Jag får ett smärre utbrott... förklarar att ska man vara stor får man bete sej som en också, man kan inte bara glida runt på en räkmacka och tro att allt fixar sej. Man måste ta lite ansvar.
Jag ger henne ett äpple så hon får nåt att äta på vägen.
Hon går. Jag gråter. Jag känner mej hjälplös. Jag vet inte hur jag ska tackla det.

Klockan 21 ska hon vara hemma. Det går en buss 20:17. Nästa går 21:00, men det tar ju 10 minuter från stan, sen 10 minuter från hållplatsen och hem. Alltså måste hon ta den tidigare.
Ingen kommer klockan 21. Jag tänker vänta till 21:30 innan jag ringer.
Precis 21:30 ringer hon. Hon vill inte komma hem för vi är så dumma, hon ska sova hos killen.
Jag blir förbannad och säjer att det blir inget med det. Vi diskuterar en stund.
Då skickar hon över luren till killen, som förklarar att hans mamma är hemma och att de kommer att sova i olika rum.
Jag svarar att vi har faktiskt regler, och hon ska inte sova borta när det är skola, och definitivt inte komma på det en halvtimme efter hon skulle varit hemma.
Angelica tar luren igen. Hon lovar att komma hem direkt efter skolan, det är ju bara denna gången och bla bla bla...

Jag säjer att det får ske på ett vilkor, att hela veckan kommer hon hem direkt efter skolan, inget vara-kvar-på-stan, inget träffa-den-eller-den. Direkt hem efter skolan. Varje dag.

Ok, sa hon.

Imorn lär det bli en hel del att diskutera. Ville inte ta det med henne på telefon. Tycker hon att hon är vuxen ska hon fanimej visa det också. *nu bankar jag ner tangenterna*

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du det e inte lätt att vara tonårsmorsa....

Här har man hand om 2 st i åldrarna 13 å 15....

Men här får de allt hjälpa till om de vill bli skjutsade samt ränna på stan på helgkvällarna.

Visst är man allt som oftast snål å dum i huvvet... men som du sa vill de vara stora får de oxå uppträda som just stora.

Vi har haft många diskussioner här vi oxå ... å den sista diskussionen har väl inte vart än kan jag tro.

Som man säger små barn små bekymmer...stora barn stora bekymmer!

Hoppas att det löser sig.Vilket det oftast gör

Kram Annica

Suss sa...

Och sen försöker hon väl få medlidande från mej...
Så var det när hon fick utegångsförbud i höstas!!
Men jag höll på dej! Jag sa att det måste ju funnits en bra anledning till att hon fick utegångsförbud!
"Ah meh.." Lät det då...
Hon kunde inte förstå att jag inte tyckte synd om henne!! :)

Trollmor sa...

history repeting it self....

=)

Tina Högman sa...

Trollmor: Va? Vad menar du nu?? Förstår inget...

Trollmor sa...

-förnekelse i kubik förstår jag :)