lördag 5 november 2016

När ord står mot ord...

Det har stått väldigt mycket om våldtäktsrättegångar i media nu.
Våldtäkter har ökat. I somras kunde man läsa på en storbildsskärm på Istanbuls flygplats att Sverige hade den högsta våldtäktsstatistiken i världen.
Det kanske vi har, jag vet inte, men det beror nog på hur man ser det. Det är nog så att i Sverige vågar man anmäla en våldtäkt jämfört med andra länder. Ok vi kanske har en hög statistik, men hur högt är mörkertalet? Antagligen bra mycket mindre än i vissa andra länder.

Alla tycker det är fruktansvärt när en våldtäktsman frias. Det är ofta det man läser om.
MEN... Tvärtom då? Om en våldtäktsman inte är en våldtäktsman, men blir dömd för nåt han inte gjort? Stämplad för livet. Är det bättre?

De flesta som känner mej vet att jag tjänstgör som nämndeman i hovrätten.
Jag har sett och hört en hel del. Jag har lärt mej massor.
Jag har lärt mej att allt har två sidor.
Jag har lärt mej att inte tro på allt som står i tidningarna.
Jag har lärt mej att det inte alltid är svart eller vitt.

I rätten har den åtalade lika stor rätt att berätta sin version som målsäganden. Vi lyssnar på båda sidor och vi är opartiska och neutrala.
Vi lyssnar på alla vittnen, och vi går igenom den bevisning som finns.
Finns det vittnen är det lättare. Personer som sett och hört.
Men är alla vittnen tillförlitliga? Kan vi tro på dom? Är nån kompis till den åtalade? Är nån kompis till målsäganden? Är nån arg på nån av dom?
Finns det bevisning är det också lättare. Det finns DNA från den åtalade på målsäganden.
Solklart. Våldtäkt.

MEN... om målsäganden har en version och den åtalade en annan? När ord står mot ord. Vem ska bestämma vem som talar sanning? Det ska vi göra. Vi ska bestämma vem vi ska tro på och döma efter det. Ibland är det solklart. Men oftast är det inte det.

När en kvinna säjer att hon blivit våldtagen av en man. Mannen säjer att hon ville hela tiden.Det finns inga vittnen.
Vem ska man tro på? Vem säjer vem som ljuger? Ingen.
Ska man fria en man för våldtäkt om det inte finns nåt att gå på? Eller ska man döma honom?
Ska man stämpla nån för livet, om man inte är hundra procent säker på att han gjort det brottet han står anklagad för?

NEJ, jag tycker verkligen inte våldtäktsmän ska frias. Om dom ÄR våldtäktsmän.
Men det är inte lätt att veta vem man ska tro på alla gånger. Det finns faktiskt kvinnor som ljuger.
I veckan var det uppe ett mål i Stockholms Tingsrätt där en kvinna ljugit om en våldtäkt.

Ni som dömer alla män på vad man kan läsa i tidningarna, det är oftast bara en version ni läser.
Jag säjer inte förstås att alla kvinnor som blivit våldtagna ljuger. Tror bara att ett fåtal gör det.
Det jag ville säja är bara att det inte alltid är så lätt att döma någon när man inte är riktigt säker på vad som hänt.
När ord står mot ord.

Inga kommentarer: