fredag 17 oktober 2008

The Wall...

Jag har haft lite konstiga symtom en längre tid.
De flesta har jag försökt ignorera. Sagt till mej själv en orsak vad det beror på.

Trötthet. Mitt blodvärde är väl lågt igen.
Yrsel. Tror att det är en biverkning av en av mina mediciner.
Ett mysko tryck över bröstet, svårt att andas. Tja, jag tror det är en biverkning också. Säkert ingen fara, det kommer inte så ofta.
Huvudvärk. Jag får dricka mer vatten.
Ont i nacken. Sov väl illa inatt.

Jag kollade upp mitt Hb. 117, rätt ok. Fattar inte varför jag är så trött. Mamma tror att jag är stressad.
Inte då. Bara ibland. Ibland känns det som att alla drar i mej, gör det, gör det. Jag har svårt att säja nej. Klart jag fixar det!
Ibland känner jag att det blir för mycket. Börjar gråta för att jag inte hinner med allt jag ska.
Gråter ibland fast jag vet inte varför. Jag kanske har PMS? Fast det hade jag ju för två veckor sen?

Pratade med en bekant häromdan. Hon har varit sjukskriven en tid. Gick in i den berömda väggen.
Hon beskrev hur det varit.
Jag fattade. Hon beskrev mej.
Många saker jag märkt på mej själv fast bara slagit bort, för att jag inte vill veta vad felet är.
Glömmer mycket. Svårt att koncentrera mej, svårt att tänka. Huvudet är fullt liksom. Vill inte tänka.

Kollade på nätet om stress symtom.
Ja. Vad ska man säja. Jag kunde skriva under på mycket. Fick förklaringar på saker jag inte ens tänkt på. Tex i somras när jag fick infektion på infektion. Först i ögonen. Sen i ett litet skärsår. Sen i halsen...

Kognitiva symtom:
  • Minnesstörningar
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • "Tunnelseende"
Somatiska symtom:
  • Trötthet/utmattning
  • Sömnsvårigheter
  • Ökad infektionskänslighet
  • Ökad smärtkänslighet
  • Muskelproblem
  • Mag-tarm problem
Psyke:
  • Känslolabilitet
  • Nedstämdhet
Det är väl en liten fördel, för jag började undra om jag var på väg att få Alzheimers ibland när jag glömde saker jag visste att jag borde komma ihåg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stopp! Sätt ner foten!
Innan det går alldeles för långt. Du har mkt att bearbeta som du kanske inte har hunnit göra.
Johan var utbränd i 1 år...hade han satt ner foten mkt tidigare kunde han ha börjat jobba tidigare oxå.
Dessutom mår man bara sämre å sämre ju längre man väntar.
Så dra i bromsen nu Tina!
Ha en trevlig helg!

Kram Annica

Anonym sa...

Ja gå in i väggen är inte kul..
Har gjort de mer än en gång. (lite lätt) var helt apatisk i nån vecka varje gång.
De är hemskt jobbigt. Bara grät och grät. Men jag gick in i den känslomässiga väggen.
Men lär dig att ta det lugnt Tina!
Annars går de inge bra!
Kramar

Suss sa...

Ta det lungt!!
Inte bra att gå in i väggen..
Leta reda på en dörr istället!

Skämt å sido..
Försök lära dej säga nej!
Du måste inte fixa allt åt alla!!
Du måste tänka på dej i första hand!
Ingen kommer att tacka dej för att du en dag blir liggandes utan att ha kraft att göra något över huvudtaget!

Kram!