onsdag 21 september 2011

Man v/s kvinna...

Sitter och kollar på Efterlyst i TV3. Där får jag höra om ett fall i Frankrike där man tydligen dömt en man som våldtagit en kvinna efter hans beteende beroende på hur berusad han varit vid våldtäkten.
Alltså, en berusad man våldtar en kvinna och bedöms efter hans intelligens efter hans alkoholintag, och hur HAN upplevde situationen. D.v.s. att han p.g.a att han var full trodde att kvinnan var med på det.
Vad kvinnan sa, eller hur hon reagerade hade tydligen ingen betydelse.
Så hur gör man nu?
Som kvinna har man ju alltid varit ifrågasatt för vad man har på sej t.ex. om jag har på mej en urringad top så är man ju utsatt och "utmanar ödet" eller har varit berusad och inte sagt nej klart och tydligt. Det är mitt fel att jag blir våldtagen. Hur ska man försvara sej mot en man som är full och inte fattar bättre? För tydligen är det kvinnans fel ändå eftersom det då är synd om mannen som är full och inte fattar bättre.
Ja jag trodde ju att att jag visste vad jag skulle ha på mej nästa gång jag går på krogen. En säckväv. Det kan ju inte vara upphetsande för nån? Eller...?
Men om nu mannen har all rätt att våldta nån för att han är full spelar det ju egentligen ingen roll om vi klär oss i säckväv och är spik nyktra för det är ju den stackars mannen det är synd om, för han fattar ju inte bättre...
Men vad säjer det om männen? Är dom IQ-befriade och bara tänker med... ni vet vad...? Det måste väl finnas män som fattar skillnaden på vad som är rätt och fel även om dom är fulla och kvinnan säjer nej?
Dom killar/män JAG känner fattar det i alla fall. INGEN jag känner skulle göra nåt mot en kvinna, om hon inte var med på det.
För guds skull, döm männen efter vad dom gjort och inget annat. INGEN ska idiotförklaras. Varken man eller kvinna.

Inga kommentarer: