tisdag 11 mars 2014

Huvudförhandlingar...

Tre huvudförhandlingarna har jag nu varit med på, och jag börjar känna mej lite varm i kläderna som nämndeman. Alla tre rättegångarna har varit lite speciella. I den första var den åtalade HA-medlem. I den andra säjer åklagaren att han går på försvarets linje och yrkar på ett frikännande, och vi sitter som fem fågelholkar och inte ens dom erfarna juristerna hade varit med om detta förut. På min senaste förhandling dök den andre nämndemannen inte upp. Det var det ingen som varit med om heller. Det visar sej att han inte fått nån kallelse, så förhandlingen blev uppskjuten tills dom fick tag i en ny. Det fanns en inom kort avstånd så det tog bara 45 minuter. 
Dessutom hade dom bytt kod så jag kämpade en stund innan jag kom in genom dörren... Och nu hittar jag inte lappen med den nya koden, men den ligger väl nånstans i väskan. 

Inga kommentarer: