fredag 22 april 2016

Tacksam...

För 17 år sen upptäcktes en tumör i min mage. Den satt i tarmkexet, på baksidan mot ryggen. Den var stor som en handboll. Det är en desmoid tumör. Den är godartad och ingen cancertumör. Men den finns där än. Jag har ätit mediciner sen dom fann den, och den har krympt. Från handbollstorlek till 6 cm. Den krympte de första åren, sen har den stått still. Jag vet att endera dan lär väl medicinerna sluta verka, men för varje röntgen jag gör, och när nån av mina läkare ringer och säjer svaret, som hittills har varit att den fortfarande är oförändrad, är jag innerligt tacksam.
Tacksam för att det finns folk som forskar även i ovanliga sjukdomar,.
Tacksam att jag bor i ett land där sjukvården fungerar, jag får den hjälp jag behöver med mina läkare är i stan som klarar det mesta, och när dom behöver råd kontaktar dom experterna på Östra och Sahlgrenska.
Tacksam för att man enkelt kan kolla min tumör med röntgen och att mina mediciner funkar.
Tacksam att jag har hittat grupper på sociala medier som vet vad man pratar om, eftersom både min grundsjukdom och tumören är ovanliga, även om de flesta grupper är i USA.
Tacksam att jag lever.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Sassa Ekman heter jag och jag jobbar som producent på ett filmbolag som heter AHA Produktion.
Vi gör en del filmer för Kommunala räkning och just nu är det mycket fokus på att få igenom ”Heltid som norm-avtalet” för Kommunal, och därför gör vi en del inspirationsfilmer om detta.

Kravet är att man är medlem i Kommunal, och att man antingen jobbade deltid men fick en heltid eller att man fortfarande jobbar deltid men vill ha en heltid.
Stämmer detta in på dig? Isf, hojta om du är intresserad! sassa.ekman@ahaproduktion.se.

Ha en fin dag!