fredag 14 november 2014

Väntan på provsvar...

I några månader nu har jag haft lite mysko värk, typ mensvärk. Lite konstigt har jag tyckt, men jag har inte tänkt så himla mycket på det. Eller rättare sagt, jag har inte velat tänka på det... med tanke på att en av mina mediciner, Tamoxifen, har som vanlig biverkning, 1av 100, cancer i livmoderslemhinnan och mindre vanlig biverkning, 1 av 1000, cancer i livmodern. Jag har tagit Tamoxifen i 15 år nu. 
Jag bestämde mej för att ringa gyn angående min molande smärta. Jag fick en förturstid som cancerriskpatient. Bara det kändes jobbigt...
Så var jag då där, på gyn. På min högra äggstock fanns två cystor, den stora på drygt 5 cm i diameter, den andra lite mindre.
Cystor har jag haft ofta, en var över 10 cm. Har aldrig haft ont av dom.
Förhoppningsvis är det dom som bråkat, men läkaren tog ändå blodprov för att mäta cancermarkörer i blodet.
Egentligen var det ju därför jag gick dit. Gör att utesluta cancer, men helt plötsligt blev allt så påtagligt. Risken för cancer. 
Jag har fått hormontabletter nu, och ett återbesök om 4 veckor. Då ska förhoppningsvis cystorna vara borta och allt är över. Fast oron finns ju där... Väntar på svaret från blodprovet. 

Inga kommentarer: