måndag 28 juni 2010

Årets sommarfars...

Vi fick fiber från Telia installerat i min hyresrätt, och tidigare i år kom en försäljare och vi bestämde att byta abonnemanget på ADSL till fiber LAN. Vi har tidigare Telia Smart.
Jag får ett SMS att den 10 maj ska fibern kopplas in. Jag får mail om att flytta mina e-postadresser till det nya abonnemanget via ”mina sidor” på telia.se. Jag gör detta.

Så den 11 maj slutar telefonerna att funka, eftersom det nu ska gå via fiber. Jag förstår inte hur jag ska koppla in telefonen på min Gateway (Telia Smarts modem), och ringer för att fråga.
Det visar sig att min Gateway är av den modellen utan den kontakten som behövs, så det ska skickas en annan modell.

Den nya Gatewayen kommer. Jag får ändå inte igång någon bredbandstelefoni.
Jag ringer igen och frågar. Det visar sig då att det inte finns något fungerande fiber, och det görs en felanmälan. Internet finns fortfarande via ADSL.

Någon vecka senare, jag tror det var den 21 maj, kommer en tekniker. Samma dag försvinner även internet. Nu är allt ADSL urkopplat.
Efter en stunds grejande säjer han att det ska funka, han har kopplat upp sig via sin egen dator. Vi får vänta 20 minuter bara, eftersom den är låst på hans dators IP adress.

Vi åker bort ett tag, kommer tillbaka tre timmar senare. Vi får inte igång något bredband i alla fall.
Jag ringer igen och med hjälp av supporten kopplar jag datorn direkt till min dator. Han ser att det inte finns någon kontakt där, och får göra en ny felanmälan.

Den 28 maj har jag inte hört något alls, och jag ringer igen och frågar varför det inte kommer någon tekniker. Jag får svaret att det är mina grejer det är fel på, så det kommer inte någon.
Jag frågade varför jag inte fått veta det, eftersom den jag pratat med veckan innan sa att det ska komma en tekniker.
Personen jag pratade med nu svarar att det tar 3-4 arbetsdagar, så det borde jag förstått själv, eftersom ingen tekniker hörde av sig.
Han fortsätter att hävda att det är mina grejer det är fel på, trots att jag säjer att vi har haft ADSL i den nya Gatewayen, kablarna har fungerat, likaså uttaget i datorn.
Jag blir arg, för jag känner mig kränkt, mer eller mindre idiotförklarad. Jag kommer ingen vart, jag lägger på. Eller ja, typ slänger på luren i örat på honom...

Nu tar jag en av kablarna och testar i datorn direkt från fiberuttaget, precis som jag gjorde med hjälp av supporten. Jag byter från min dator till Christoffers dator med samma resultat, alltså inget. Jag testar även i digitalboxen till TV’n. Inget funkar där heller. Jag tar en annan kabel och gör samma procedur. Det händer inget. Jag åker och köper en ny kabel och kör samma procedur igen, utan något resultat.
Jag ringer igen och gör en felanmälan, detta samma dag, den 28 maj.

Den 2’e juni ringer jag för att kolla så det inte blir samma sak igen, att det inte kommer någon tekniker. Killen jag pratar med förstår problemet och säjer att vi skickar även en kille som kan hjälpa dig koppla in Telia Smart, så vi definitivt ska få igång det.

Den killen ringer, och vill boka tid. Jag förklarar att jag har ju inget fiberLAN, så det går ju inte koppla in något! Vi kommer fram till att fibern måste vara igång för att det ska kopplas in, så att ta hans tid för att komma när jag vet att det inte funkar verkar ju onödigt. Dessutom är jag helt säker på att jag kan koppla in Telia Smart (eftersom jag har gjort det förr och dessutom inte är helt oteknisk) så vi beslutar att han inte ska komma.

Den 7’e juni ringer jag igen, för jag undrar vad som händer. Det ligger ingen felanmälan på mig, det står att det funkar, säjer killen jag pratar med.

Nu bryter jag mer eller mindre ihop.

VARFÖR TROR INGEN PÅ MIG??

Killen jag pratar med säjer att det verkar som vi får skicka en tekniker till din lägenhet för att koppla in Telia Smart, som i sin tur får konstatera att det inte går.
Sagt och gjort. Dagen efter kommer en tekniker. Han kommer klockan 18:30. Han försöker få igång det, men efter en timme ger han upp och konstaterar samma som jag sagt hela tiden. Det funkar inte. Han säjer att det inte ska vara några problem nu, inom fyra arbetsdagar ska det vara fixat.

Det kändes som en liten seger. Jag har hela tiden hävdat att det inte fungerat, men ingen trodde mig på grund av att den första teknikern sa att det fungerade.

Den 15 juni ringer jag igen, en vecka efter att den andra teknikern var här. Då visar det sig att det står att teknikern har ringt och sagt att inget fungerar, men ingen felanmälan är gjord.

Nu blir jag gråtfärdig. VAD ÄR DETTA??

Det görs en felanmälan för femtielfte i ordningen. Det ska vara klart inom två till tre arbetsdagar.

Fredagen den 18 har jag fortfarande inte fått något fiberLAN som fungerar. Jag ringer och frågar igen. Det finns ingen felanmälan säjer hon. Samma sak igen då. En ny felanmälan görs och hon säjer att det ska ta tre arbetsdagar. Jag är väldigt arg och upprörd. Jag talar om för henne att jag tänker göra något åt detta om det inte händer något denna gång. Jag säjer att om det inte kommer någon nu så funderar jag på att ta det till rätten. Jag är VANSINNIGT TRÖTT PÅ DETTA NU.

Måndagen den 21 juni bestämmer jag mig för att inte vänta tre arbetsdagar innan man konstaterar att ytterligare en felanmälan ”försvunnit”. Jag ringer. Jodå, denna gång finns det en felanmälan! Jag blir överlycklig! Den ”ligger uppe” sa han. Den ska vara åtgärdad inom kort.

Nästa dag, tisdagen den 22’e juni ringer jag igen, för det har fortfarande inte hänt något. Då finns det plötsligt en felanmälan från den 15’de…!? Vi konstaterar att den borde varit åtgärdad, eftersom det gått lång tid sen den gjordes. Han jag pratar med ska kolla med teknikern som påstod sig ha fixat felet den 21 maj och återkomma till mig. Han ringer upp en stund senare för att tala om att det företaget hade stängt, men att han ska återkomma dagen efter.

Dagen efter ringer jag strax efter klockan 15, eftersom jag inte hört något. Nu ringer den killen jag pratar med upp företaget medans jag väntar. Han får prata med teknikern som var här. Han säger att han hade fått igång fiberLAN. Eftersom det faktiskt har konstaterats av en annan tekniker att det är just det det INTE gör, görs en reklamation på arbetet. Idag eller imorgon ska de höra av sig.

Den 24 juni 2010 klockan 09:20 ringer en Martin från ElTeknik. Han vill komma på måndag. Jag ber mer eller mindre på mina bara knän att om han hinner ska komma idag. Han ringer upp 13:30, säjer att han kommer klockan 14! Strax efter 16 har han faktiskt fått igång mitt bredband!

Det visar sig att en kontakt i källaren, som förmedlar länken mellan switchen och min lägenhet är trasig. Därför har det visat att det inte är något fel i källaren och inget fel i min lägenhet. Hur den första teknikern fick kontakt med sin dator vet jag inte...
Jag har suttit i den där telefonkön jag vet inte hur länge, med tanke på att jag har ringt ca 12 gånger. Jag har gjort minst 6 felanmälningar.

Jag vill ge de tjejer och killar som tagit emot mina samtal en guldstjärna (utom den ena som tyckte jag var korkad och inte begrep att det var mina grejer det var fel på) för ett professionellt bemötande, trots att jag varit rent ut sagt urförbannad och skällt på dem, jag har gråtit och varit helt knäckt. Ändå har de bemött mig med förståelse och varit lugna.
Dessutom fick vi omgående svar från Telia angående kompensation för detta strul.


4 kommentarer:

513andersson sa...

Jädrans, du.. Jag blev trött bara jag läste om allt strul.

Bra att det löste sig i alla fall. =)

Tina Högman sa...

Ja gissa hur trött jag har varit...

Anna sa...

Vilken följetong!!!!!!!!

Gunilla sa...

Men fy vilken historia, har fått bråka själv med nya lägenheten här några veckor, där dom påstår en sak och jag en annan... puh.